چرا در شمال کشور انار بکاریم؟

بروزرسانی شده در: ۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰

ممکن است انار به عنوان یک محصول جایگزین برای مرکبات در مناطق شمالی باشد.

مازندران مهد انار دنیاست!!!

در زیر با هفت دلیل به شما نشان می دهیم که چرا در شمال کشور انار بکاریم:

دلیل اول:

خاستگاه و زیستگاه اولیه انار در دنیا خطه سرسبز شمال است، که از راز جرگلان خراسان شمالی تا آستارا ادامه دارد.

که نشانه بارز آن جزیره میانکاله با ۱۲۰۰۰ هکتار انار ترش خودرو با تنوع گونه های مختلف که این مورد در تمام دنیا منحصربه فرد است که به عنوان سرمایه ملی و بانک ژن محسوب می شود.

جنگل های هیرکانی هم خاستگاه اولیه انار بوده است و از دوران خیلی قدیم انار در جنگل های این منطقه دیده شده و هنوز هم این درختان خودرو وجود دارند که معروف به انار ترش جنگلی می باشند.

دلیل دوم:

به دلیل بحران آب در دنیا و ایران و حتی شمال است. بل اجبار برای احداث باغ باید به سمت درختانی برویم که نیاز آبی شان پایین باشد.

درخت انار نسبت به گونه های مثمر درختی دیگر من جمله مرکبات نیاز آبی آن کمتر است و حتی در بعضی از مناطق می توان به صورت کشت دیم انار تولید کرد.

که شرکت گل انار صاحبی برای این مورد تحقیقات  زیادی انجام داده است، تا بتوان انار را به صورت دیم کشت کرد که در آینده نزدیک  این تکنولوژی برای تجاری سازی در اختیار باغداران کل کشور قرار خواهد داد.

دلیل سوم:

مقاومت شوری درخت انار هم بالاست و در خاک های لب شور هم پرورش داده می شود و تولید میوه می کند. و هر چه خاک از حد مجاز شوری بیشتر باشد باردهی کمتر می شود.

دلیل چهارم:

مقاومت سرمایی بالای درخت انار است.

انار چون گونه درختی خزان پذیر است یعنی در فصل زمستان و سرما برگ ندارد و تا دمای ۱۵- دجه سانتی گراد زیر صفر را به راحتی تحمل می کند و گل دهی درخت انار از اردیبهشت ماه آغاز و برداشت میوه نیمه آبان ماه به پایان می رسد، شرایط جوی منطقه هیچ تاثیری بر روی این گونه درختی ندارد یعنی در این زمان شرایط آب و هوایی شمال کشور آرام است .وهیچ مشکلی برای تولید نیست .

دلیل پنجم:

ارزش غذایی بالای میوه انار که برای سلامتی مفید است و جدیدا دانشمندان اثبات کردند که این میوه برابری می کند با ۱۱ میوه، که به تنهایی یک داروخانه کامل است.

دلیل ششم:

تبدیل پذیری میوه انار است که این میوه دارای صنایع تبدیلی بالایی می باشد، که پوست آن در صنعت رنگریزی و خوراک دام و از هسته آن برای روغن انار که گران ترن روغن دنیاست و آب میوه آن برای تولید محصولات آب انار، سرکه انار، مربای انار، دوشاب انار، پوره انار، رب انار، لواشک انار، سس انار و … کاربرد دارد.

دلیل هفتم:

صادرات بالای میوه انار و محصولات انار می باشد. انار در دنیا هنوز شناخته نشده است و حتی افرادی در کشور های دنیا هستند که هنوز این میوه را ندیده اند و انار جزو میوه های عجیب دنیاست، که جدیدا کارشناسان ژاپنی اعلام کردند که هر پنج کیلو انار معادل یک بشکه نفت می تواند برای کشور ارز آوری داشته باشد.

مطالب مرتبط: