آموزش هرس سبز و فرم دهی تک پایه درخت انار یکساله+فیلم

بروزرسانی شده در: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵

حال که تصویر روشنی از اسکلت نهایی درختان در ذهن دارید زمان آن رسیده قیچی یا اره باغبانی را به دست گرفته و نسبت به هرس و تریت اولیه نهالهای کاشته شده اقدام کنید.
شاخه های اضافی میباید از قسمت انتهایی و از محل اتصال به طوقه ریشه حذف شود از اینرو ابتدا خاک اطراف درخت را کنار زده و محیط طوقه درخت را تمیز کنید. سپس شاخه اصلی درخت را با دقت انتخاب کنید، اگر قصد تربیت تک پایه درخت را دارید شاخه ای را که قسمت بالای آن حداقل ۳ انشعاب فرعی بیشتر وجود دارد را انتخاب و بقیه شاخه ها را حذف کنید.
تنه باقیمانده را از محل طوق ریشه تا محل انشعاب تاج بدقت از هرگونه جوانه برگ یا چوب تمیز کنید،استفاده از رنگ غلیظ یا چسب پیوند برای ترمیم محل های برش و جلوگیری از هوازدگی شاخه ها موثر است. پس از اتمام هرس درخت، خاک برداشته شده از دور طوقه را برگردان کنید و چوب بلندی را بعنوان قیم محکم در خاک فرو برده و توسط یکی از ترکه های هرس شده، درخت را با قیم مهار کنید. این کار به جهت جلوگیری از شکستن شاخه ها در برابر باد ضرورت دارد. درختان هرس شده جهت حفظ اسکلت اولیه به مراقبت فراوان نیاز دارند. با شروع بهار احتمالا پاجوشها و تنه جوشهای فراوانی از محلهای برش در روی تنه اصلی رشد خواهد کرد در اوائل دوره رشد این جوانه های تازه روئیده و نرم را از شاخه ها جدا کنید تا توانایی درخت معطوف به رشد تنه اصلی شده و شکل اسکلت آن حفظ شود. شاید مجبور باشید این کار را در سال اول ۲ یا سه نوبت تکرار کنید. تردید نداشته باشید هرس کار ظریف و پیچیده ای است، برای افزایش توانایی خود در این امر باید دانسته های خود را در عمل به آزمون بگذارید و مرحله به مرحله پیش بروید و تجربه فراوان بیاموزید تا نتیجه موثری از آن حاصل کنید.

آموزش هرس سبز و فرم دهی تک پایه  درخت انار یکساله+فیلم