زیستگاه و خاستگاه اصلی انار وحشی در دنیا – wild pomegranate

بروزرسانی شده در: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱

انار وحشی اجداد انار اهلی شده می باشد.

مجموعه عظیم آن در نقاط مختلف جهان موجود است، که دارای تنوع ژنتیکی بالا در میان ژرم پلاسم است. خانواده انار دارای یک جنس Punica با دو گونه یعنی P.Granatum. و P.Protopunica است. که دومی به عنوان اجداد جنس Punica محسوب می شود.
از آن جا که درخت انار وحشی به بسیار طیف وسیعی از، تنوع آب و هوا، و شرایط خاک در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند، با این حال کشت اصلی آن درنیم کره شمالی محدود می شود و اطلاعات ژنتیکی در مورد این گیاه کم است.
زیستگاه و خاستگاه طبیعی انار وحشی:
مطابق گزارشات مختلف، انار به صورت خودرو و وحشی در جنوب غربی آسیا از جمله قلمرو ترکیه، جمهوری آذربایجان، آبخازیا، جنوب ارمنستان، گرجستان، ایران، بخش جنوب غربی ترکمنستان و افغانستان می باشد. و محدوده منطقه در شرق به شمال غربی هند و شمال شرقی افغانستان را هم دربر می گیرد و مرز شمالی این محدوده به حوالی جنوب کشورهای آسیا مرکزی( اتحاد جماهیر شوروی سابق ) می رسد و هم چنین در امتداد سواحل دریا خزر ایران( از رازو جرگلان تا آستارا ) و در امتداد ساحل جنوبی کوه های قفقاز بزرگ و محدوده غربی انار به ساحل آسیا صغیر می رسد در جنوب نیز، گسترش دامنه انار وحشی به ساحل دریای عرب و یمن توزیع شده است.
منشاء جنس گرانات متعلق به دوران زمین شناسی دوره کرتاسه و آغاز سوماتری است و حدود ۵۰۰۰ سال پیش به فرهنگ مردم دنیا معرفی شده است.
انار وحشی یکی از میوه هایی است که اهمیت اقتصادی زیادی در مناطق خاص خود دارد وچون به صورت ارگانیک تولید می شود، دان خشک شده آن اهمیت غذایی زیادی در آشپزخانه ها دارد.
بوته این درختچه به ارتفاع ۸ تا ۱۰ متر می رسد و قطر ساقه های اصلی آن ۴۸ تا ۷۸ سانتی متر و چوب بسیار سختی دارد و باردهی آن تا ۳۰ کیلوگرم هم می رسد و در هر خاکی می تواند رشد کند و اگر هسته آن درسقف خانه چسبانده شده باشد به راحتی جوانه ی زند و شروع به رشد می کند.
طبق گفته های نیکولاس وویلوف منشاء انار در چهار قسمت ( آسیا صغیر، قزاقستان، ایران و ارتفاعات ترکمنستان ) تکامل یافت است.

 

بزرگترین پایگاه ذخایر توارثی انار وحشی دنیا – پناهگاه حیات وحش میانکاله + تصاویر

مازندران، زیستگاه و منشاء انار دنیا