آذربایجان یکی از مراکز اصلی و منشاء انار است.

بروزرسانی شده در: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۹:۵۴

انار نام تجاری و نماد ملی آذربایجان

به گزارش خبر گزاری ترند، به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)، خبر گزاری رویترز اعلام کرد که نتایج جدیدی به دست آمده است که نشان می دهد که آذربایجان یکی از مراکز جهانی منشاء اولیه انار است، مدیر موسسه منابع ژنتیک ANAS خاطر نشان کرد که در حال حاضر ۲۰۰ گونه انار آذربایجان شناخته شده است . برای اولین بار،تنوع ژنتیکی ۸۵ گونه انار در سطح مولکولی بالای نمونه ها، یعنی هر نوع انار با دیگر انار متفاوت بود.

مدیر موسسه اشاره کرد که وجود چنین گونه های انار نشان می دهد که هزاران سال است که انار در آذربایجان رشد کرده است.در حال حاضر ایران ، ترکیه ، گرجستان ،و افغانستان به عنوان وطن اصلی انار همراه با آذربایجان محسوب می شوند.

آذربایجان دارای انواع مختلفی از انار وحشی است. ما معتقدیم که آذربایجان یکی از مراکز اصلی منشاء انار است و این واقعیت با مطالعات مولکولی ما ثابت شده است.

مدیر موسسه اشاره کرد که گواهی نمونه های مورد مطالعه انار بر اساس نمونه های ژنتیکی انجام می شود و مقالات انگلیسی و روسی بر اساس نتایج در مجله ” ژنتیک” آکادمی علوم روسیه منتشر شده است.

انار یک میوه ملی است که نقش مهمی در توسعه بخش غیر نفتی و هم کشاورزی و گردشگری در آذربایجان دارد.

آذربایجان تنها کشوری است که تمام گونه های می تواند در آن رشد کند. گونه های گولوهاشا، وزل ، شندی ، شیرین ، و باله مرشد عمدتا در باغات محلی کشت می شوند. برای توسعه بیشتر تولید انار اقدام به کشت انواع جدید و ایجاد باغ جدید در حال انجام است.

منطقه گویچای برای کشت انار در آذربایجان متمایز است. از سال ۲۰۰۶، جشنواره های سنتی انار در هر سال در منطقه Goychay برگزار می شود. این امر به تقویت انار آذربایجانی تبدیل شده است که نماد فرهنگی و گردشگری کشور است.

انار نه تنها از لحاظ اقتصادی سودآور است، بلکه اهمیت زیادی برای سلامت انسان دارد. آب انار و پوست در درمان تا ۲۰ بیماری استفاده می شود. پوست انار، و همچنین روغن از دانه های آن در لوازم آرایشی، تولید دارویی استفاده می شود.

امسال آذربایجان قصد دارد ساخت یک مجتمع بزرگ برای تولید محصولات انار را آغاز کند. این مجموعه را می توان در یکی از شهرکهای صنعتی آذربایجان ساخت. برنامه ریزی شده است که این مجموعه شامل چهار شرکت برای تولید آب انار، کنسانتره، پردازش لعاب انار و دانه باشد. هزینه کلی این مجموعه، با توجه به طرح کسب و کار، ۲۵ میلیون منات است. ساخت و ساز در سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد و تا سال ۲۰۲۱ تکمیل خواهد شد.

مطالب مرتبط:

کشور آذربایجان برای افزایش صادرات انار در سال ۲۰۱۹