درخت انار وحشی ( تورشه انار؛ انار ترش)

بروزرسانی شده در: ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳

انار ترش ،خودروی منطقه خزری بوده و درختچه ای دائمی و تک‌پایه و خاردار وگاهی بدون خار با گل‌های قرمز و زیبا و میوه‌ای ترش که در انواع خاک‌ها از شنی سبک تا رسی سنگین و حتی اراضی شور و قلیایی قابلیت رشد و پرورش دارد،و شمال ایران یکی از رویشگاه‌های عمده این گونه وحشی است، به گونه‌ای که در بیشتر نقاط مازندران درختچه‌های وحشی انار ترش در کنار جاده ها، بیشه زارها، صحراها،جنگل‌ها و اراضی شیبدار آهکی و تپه های شنی ساحلی به حالت خودرو به تعداد زیادی به وفور دیده‌می‌شود.که به صورت ارگانیک به عمل می‌آید.


مجموعه شبه جزیره میانکاله با ۶۸هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت از سال ۱۳۴۸ ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود.
۱۰ هزار هکتار از ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله دارای عرصه جنگلی پوشیده از درختچه‌های انار است.

بزرگترین پایگاه ذخایر توارثی انار وحشی دنیا – پناهگاه حیات وحش میانکاله + تصاویر

در مازندران از انار ترش، رب تهیه کرده و از آن به عنوان چاشنی غذاهای مختلف شمالی استفاده می‌کنند. برخی نیز دانه‌های انار را برای استفاده خشک می‌کنند یا از میوه انار، ریسه‌ای ساخته و بر ایوان یا پشت بام خانه‌های روستایی‌شان می‌آویزند تا هر زمان که خواستند از آن استفاده کنند.


سواحل شمال ایران که تا چند دهه پیش مملو از درختان جنگلی انار وحشی بود، امروزه به دلیل نابودی جنگل‌ها،‌ ساخت و سازهای بی‌رویه، گسترش شهرها و تخریب سواحل، تقریبا عاری از این پوشش جنگلی و محصول ارگانیک آن شده و بجز محدوده‌ای کوچک در برخی مناطق دیگر نام و نشانی از این گونه بومی در کارنامه سبز خود به یادگار ندارد.