مدیریت اسکوپ انار – دکتر ربانی نسب و محمد علی آقا جانی

بروزرسانی شده در: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۸:۵۷

مدیریت بیماری اسکب انار گام اول (بهداشت باغ)

زمستانگذرانی قارچ عامل بیماری اسکب انار روی میوه های آلوده یا گلهای نارس آلوده ریخته پای درخت یا مانده بر روی درخت انجام می شود .این اندام های آلوده منشا اصلی  آلودگی در سال بعد هستند.

بنابراین پس از ریزش برگها که باقیمانده های گل ها و میوه های آلوده روی درخت مشاهده می شود بهترین زمان جمع آوری و معدوم سازی آنهاست. معدوم سازی به روش آتش زدن یا زیر خاک کردن تا عمق ۳۰ سانتیمتری خاک است. اندام های آلوده کف باغ نیز به همین روش معدوم شوند.

لازم است همه باغداران این اقدام را به صورت کامل و دقیق انجام دهند. وجود باغ های رها شده آلوده موجب شیوع بیماری اسکب در این منطقه خواهد.

جمع آوری اندام های آلوده و بیمار به انتهای فصل موکول نشود.

انجام این مرحله برای باغداران استان گلستان و مازندران بسیار حیاتی است. با انجام این اقدامات امید می‌رود بیماری در سال‌های آتی از حالت طغیان خارج شده و تحت کنترل قرار گیرد.

هرس شاخه های خشک نیز به مدیریت بیماری کمک خواهد نمود.

بیماری قارچی سرکوسپورا انار چیست؟ و کنترل آن چگونه است؟

گام دوم:

1-برنامه تغذیه ای مناسب بر اساس آزمون خاک.

2-مبارزه شیمیایی: کنترل این بیماری با استفاده از قارچکش ها در زمان مناسب امکان پذیر است. در صورت وجود سابقه بیماری در باغ یا منطقه و بارش های متوالی همراه با دمای بالای ۱۳ درجه سانتیگراد، برای کنترل بیماری باید اقدام نمود. برای این منظور، استفاده از قارچکش هایی به شرح زیر توصیه می شود:

حدود یک هفته قبل از تورم جوانه ها، سمپاشی درختان با قارچکش مسی بردوسیف (مخلوط بر دو 18% SC) 8 تا 10 در هزار.

این سم پاشی موجب کاهش زادمایه ی قارچ بیمارگر به ویژه در زمستان های ملایم می شود. شستشوی کامل شاخه ها، طعنه و پایه درخت در سال جاری ضرورت دارد.

احتیاط: چناچه در منطقه ای برگ ها ظاهر شده اند، بر دو سیف با دوز ۵ در هزار استفاده شود.

در زمان گلدهی انار،کنترل شته مهم میباشد

پوسیدگی طوقه انار – Pomegranate Crown

خشک شدن نهال بر اثر تجمع آب در اطراف طوقه وعدم تبادل اکسیژن ریشه درنهایت عدم جذب مواد غذایی+تصاویر

 

 

بازدید مهندس باقری مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان و دکتر ربانی از مرکز تحقیقات گلستان و هیئت همراه از باغات انار در اراضی شیبدار استان+ تصاویر