۱۵ خاصیت آب انار برای سلامت مادر در دوران بارداری

بروزرسانی شده در: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷

باردرای نعمت و هدیه ای است از طرف خداوند.مادرانی که از وجود جنین در رحم خود آگاه هستند و می دانند موجود زنده ایی در رحم آنها در حال رشد است باید با تمام وجود برای مراقبت و نگه داری از او تلاش کنند. مصرف خوراکی های سرشار از مواد مغذی برای رشد جنین لازم و ضروری است. انار یکی از میوه هایی است که ارزش غذایی بالایی داشته و باید در برنامه غذایی مادر باردار گنجانده شود. در این بخش به ۱۵ خاصیت انار در دوران بارداری اشاره می کنیم.

۱- انار سرشار از فیبر رژیمی است.

بنا به دلایلی مادر در دوران بارداری به راحتی به یبوست دچار می شود، بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی فیبر رژیمی برای مادر باردار لازم و ضروری است. بنابراین با مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر به طبیعی ترین و خوشمزه ترین روش می توانید سلامت دستگاه گوارش خود را تضمین و از بروز یبوست جلوگیری کنید.

۲- انار منبع غنی فولات به شمار می آید.

همه می دانند مصرف فولات در دوران بارداری به ویژه سه ماهه اول برای رشد و سلامت مغز و دستگاه عصبی نوزاد لازم و ضروری است. اما مشکل اینجا است که در سه ماهه اول یعنی زمان حیاتی برای رشد سیستم عصبی، بیشتر مادران به ویار بارداری مبتلا می شوند. مصرف انار نه تنها به کاهش علائم ویار بارداری کمک می کند بلکه باعث جذب بیشتر و بهتر فولات در این دوره مهم و حیاتی می شود.

۳- انار منبع طبیعی مواد معدنی است.

مصرف مواد معدنی مانند آهن، روی، منیزیم، منگنز، مس، کلسیم، توسط مادر باردار امری ضروری و حیاتی است. آهن، روی و منیزیم سلول های قرمز خونی را تولید می کنند که به رشد جنین کمک کرده و از کم خونی مادر جلوگیری می کنند. انار نه تنها به کاهش علائم ویار بارداری کمک می کند بلکه باعث جذب بیشتر و بهتر فولات در این دوره مهم و حیاتی می شود.

۴- انار از بروز دیابت بارداری جلوگیری می کند.

یکی از کابوس های مادران در دوران بارداری ابتلا به دیابت بارداری است که علت آن می تواند رژیم غذایی نامناسب مادر باشد. انار حاوی خواصی است که خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش داده یا از بروز آن جلوگیری می کند. با این حال مادر باردار باید مراقب کالری انار باشد.

۵- انار خطر آسیب به جفت را کاهش می دهد.

بر خی مطالعات نشان می دهد خطر آسیب به جفت در مادران بارداری که به طور منظم آب انار می نوشند کمتر است.

۶- انار منبع غنی آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدان ها ترکیبات ضروری برای مادران باردار هستند. آنتی اکسیدان ها از مادر و جنین در برابر تاثیرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. علاوه براین آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی مادر دارند و این اهمیت زیادی در سلامت بارداری دارد زیرا بیمار شدن مادر در دوران بارداری می تواند برای جنین کشنده باشد حتی تب کردن مادر در این دوران برای جنین خطرناک است.

۷- انار خطر آسیب به مغز جنین را کاهش می دهد.

بر اساس مطالعات انجام گرفته انار حاوی ترکیبات و خواص ارگانیکی است که به رشد و سلامت مغز جنین بسیار کمک می کند. این خواص نه تنها به رشد سالم مغز جنین کمک می کنند بلکه خطر آسیب به مغز جنین را نیز کاهش می دهند. بنابراین مادر باردار می تواند با مصرف منظم انار از سلامت نوزاد بدون وجود مشکل مغزی هنگام تولد اطمینان داشته باشد.

۸- انار سرشار از ویتامین C است.

اکثر پزشکان مکمل ویتامین C را برای مادر باردار تجویز می کنند زیرا مصرف ویتامین C در دوران بارداری لازم و ضروری است. به هر حال باید بدانید مکمل ها بیشتر از ترکیبات شیمیایی تهیه می شوند که ممکن است عوارضی برای جنین داشته باشند. بنابراین باید پرسید چرا انار مصرف نمی کنید تا از ویتامین C طبیعی موجود در آن بهره مند شوید؟

۹- انار سیستم ایمنی را تقویت می کند.

همانگونه که در بالا ذکر شد آنتی اکسیدان، ویتامین C و ویتامین K موجود در انار آن را به یکی از بهترین میوه ها برای مادر باردار تبدیل کرده است زیرا مواد مغذی فراوانی که در انار وجود دارد سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و از مادر و جنین در برابر آسیب محافظت می کند.

۱۰- انار منبع خوب ویتامین K است.

در مورد ویتامین K چه می دانید؟ ویتامینی است که همراه با کلسیم به تقویت استخوان ها کمک می کند. مادر باردار برای رشد سالم جنین باید مواد غذایی حاوی مواد مغذی مصرف کند. ویتامین K یکی از مهمترین ویتامین هایی است که باید در برنامه غذایی مادر باردار گنجانده شود.

۱۱- انار حاوی پتاسیم فراوان است.

حتما می دانید پتاسیم نقش بسیار مهمی در کنترل فشار خون دارد. خطر بالا رفتن فشار خون همیشه مادر باردار را تهدید می کند و پتاسیم موجود در انار به کنترل و پایین نگه داشتن آن بسیار کمک می کند. همچنین کم بودن میزان سدیم انار روی فشار خون تاثیری نمی گذارد.

۱۲- انار منبع مناسبی برای تامین کالری است.

اگرچه برای جلوگیری از چاقی مفرط باید مراقب کالری مصرفی خود باشید. اما تامین انرژی یکی از مسائل مهم دوران بارداری است زیرا کالری منبع اصلی تولید انرژی است. به هر حال به دلیل وجود فیبر رژیمی در انار نباید نگران افزایش وزن خود باشید. البته تا زمانی که بتوانید اشتهای خود را کنترل کنید.

۱۳- انار بدن را هیدراته نگه می دارد.

میزان آب موجود در انار نسبتا بالا است. همین امر باعث شده انار در گروه میوه های سالم قرارگرفته و آب انار بسیار خوشمزه باشد. آب انار بدن را هیدراته نگه می دارد و این اهمیت زیادی دارد زیرا کم آبی بدن مادر سلامت جنین را در معرض خطر قرار می دهد. هیدراته بودن بدن نشان می دهد متابولیسم بدن سالم و طبیعی است. متابولیسم سالم به این معنا است که همه قسمت های بدن به خوبی کار کرده و جنین در رحم به بهترین شکل رشد می کند.

۱۴- انار نقش زیادی در سلامت پوست دارد.

فقط مادران می فهمند پوست شان در دوران بارداری چقدر بد می شود. آکنه، پوست چرب، پوست بی روح، نقطه ها و لکه های پوستی از مشکلات رایج دوران باردرای هستند. علاوه بر این مادر باردار نباید از محصولات زیبایی استفاده کند زیرا این محصولات حاوی مواد شیمیایی هستند که به سلامت و رشد جنین آسیب می رسانند. به هر حال جای نگرانی نیست زیرا انار به سلامت و شادابی پوست کمک می کند و می تواند درمان طبیعی برای مشکلات پوستی باشد که بسیاری از مادران باردار به دنبال آن هستند.

۱۵- انار خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد.

انار خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد.مراقبت از نوزاد نارس امری غیر ممکن نیست اما کار آسانی هم نیست. به همین دلیل بهتر است از تولد نوزاد نارس جلوگیری شود. بنابر توصیه و تاکید زیاد کارشناسان برای مصرف انار در دوران بارداری بهتر است مادر باردار آن را در برنامه غذایی خود بگنجاند زیرا انار میوه ایی است که احتمال تولد نوزاد نارس را کاهش می دهد. نوشیدن یک لیوان آب انار در روز برای مادر باردار بسیار مناسب است.

احتیاط در مصرف انار در دوران بارداری

حتما می دانید افراط در مصرف هر چیزی خوب نیست. گرچه انار فواید زیادی برای سلامت بارداری دارد و مصرف مرتب آن در دوران بارداری بسیار توصیه می شود اما باز هم مصرف بیش از حد آن اصلا خوب نیست.

در این بخش به چند نکته برای احتیاط در مصرف انار اشاره می کنیم.

فهرست بالا نشان داد انار خواص بسیاری برای مادر باردار دارد. اما عصاره دانه های آن می تواند برای نوزاد مضر باشد زیرا می تواند باعث انقباض عضلات رحم شود. اما مصرف میوه و نوشیدن آب میوه تاثیر عصاره دانه های آن را ندارد و باعث انقباض عضلات رحم نمی شود.
گرچه کالری نقش مهمی در رشد نوزاد دارد اما مصرف کالری زیاد باعث چاقی بیش از حد مادر و جنین می شود. چاقی بیش از حد در دوران بارداری می تواند برای جنین کشنده باشد.
انار حاوی پتاسیم زیادی است که نقش موثری در کنترل فشار خون دارد. اما اگر از دارو برای کنترل فشار خون استفاده می کنید مصرف انار همزمان با دارو ممکن است باعث افت فشار خون شود که این شرایط در دوران بارداری خطرناک است.

نه تنها مادر باردار بلکه خانم هایی هنوز نعمت بارداری نصیب آنها نشده نیز می توانند انار مصرف کنند زیرا بر اساس مطالعات انجام شده برخی از خواص انار می تواند به تقویت باروری در زنان و افزایش میل جنسی در مردان کمک کند. این میوه یک ماده غذایی مفید برای افراد دیابتی است که تمایل زیادی به خوردن میان وعده های شیرین دارند. انار یک میان وعده سالم است که فرد می تواند هر روز آن را میل کند. نه تنها انار طعمی خوشمزه و ظاهری زیبا دارد بلکه آب انار نیز خواص زیادی برای سلامت بارداری دارد و به مادر باردرار کمک می کند تا بتواند نوزاد سالمی به دنیا آورد.

 

مطالب مشابه خواص دارویی انار:

 

خواص دارویی انار

 

سالمندان «آب انار» مصرف کنند

 

خواص انار برای پوست و مو و زیبایی

 

پرده های سفید داخل انار

 

ناگفته های خواص انار

 

خواص جوشانده پوست انار

 

مخلوط خرما و انار به کمک قلبتان می آید

 

چهل خاصیت درمانی انار