گلنار فارسی و ویژگیهای مورفولوژی

بروزرسانی شده در: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۹:۴۹

ویژگیهای مورفولوژی گلنار فارسی
گلنار فارسی یگ گونه نادر و گرانبها و از خانواده punica که درخت انار نر است و بیشتر گل می دهد و خیلی کم گلها تبدیل به میوه میشوند. گلنار فارسی در سه رنگ قرمز و سفید و ابلق می باشد.


پس از کاشت نهال گلنار فارسی در سال دوم شروع به گلدهی می کند واگر درخت بالغ شود بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ گل تشکیل می دهد و معمولا قطر گلها بین ۸ تا ۱۰ سانتیمتر متغییر میباشد.
گلنار فارسی را می توان  بیشتر در پارکها و فضای سبز شهری و روستایی و محوطه سازی ویلاها کشت کرد. و یا در گلفروشی ها به همراه گلدان شیک برای هدیه دادن استفاده کرد.
درخت گلنار فارسی در محیط زیست به جذب دی اکسید کربن هوا کمک میکند.و تغذیه و رسیدگی گلنار فارسی همانند درخت انار میباشد و در PH بین ۴٫۵ تا ۸٫۴ میتواند رشد کند و سرمای منفی ۱۶ در جه را تحمل میکند.و مثل درخت انار چند مرحله گلدهی دارد و گلها چند هفته بعد از تشکیل رو درخت خشک و به پایین درخت می افتند.


این گلهای خشک شده در مصارف خواکی بصورت دم نوش  و آرایشی و بهداشتی و دارویی کاربرد دارند.اخیرا گلنار فارسی خشک شده توسط صادر کننده های ایرانی مورد توجه قرار گرفته شده و با قیمت زیاد به کشور های اروپایی صادر میشود. گلهای خشک شده گلنار در مغازه عطاریهای با صلیقه موجود میباشد.

گلنار فارسی بجزء ایران در کشور چین هم کشت می شود و در این کشور به گل صد تومانی معروف است.

خواص درمانی و روش مصرف
 گلنار فارسی طبیعت سرد و خشک دارد.
کک و مک صورت : گل های باز شده و پر رنگ آن را با مقداری کف دریا سائیده یک قاشق مربا خوری آن را داخل نصف استکان ماست پانزده دقیقه خیس کرده بعد روی پوست صورت بمالید نیم ساعت الی یک ساعت بعد بشوئید کک و مک صورت را بر طرف می کند
جوش و برفک دهان : برای جوش های داخل دهان باید دم کرده آن را دهان بطور مرتب قرقره کنید .
اسهال : در صورت اسهال دم کرده آن را صاف کنید بعد آن از نهار و شام را بنوشید بسیار مفید خواهد بود .
تنظیم قند خون : تنظیم  قند خون دم کرده آن را بعد از غذا یک فنجان بنوشید آنرا تجربه کنید .
روشن کننده پوست : مقداری را نرم سائیده با سفید آب نقره در عرق بید حل کرده به صورت بمالید یکی دو ساعت بعد بشوئید پوست را شفاف می کند .
خونریزی بواسیر : برای جلوگیری از خونریزی بواسیر نرم کرده آن را یک قاشق سوپ خوری ،یک قاشق مربا خوری کوبیده مازو مخلوط کرده با یک لیوان آب جوش بزند یک ساعت دم کرده در صاف کرده آن بنشینید بسیار مفید خواهد بود.

 

برای دیدن نهال گلنار فارسی بروی متن کلیک کنید.