چگونه می توان درخت انار را بارور کرد؟

بروزرسانی شده در: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱

چگونه می توان تولید میوه درخت انار رابیشتر کرد؟
چگونه می توان درخت انار را بارور کرد؟

هر ساله ،بسیاری از افراد سوالاتی در خصوص درختان  انار دارند:
چرا کم بار دارند؟
چرا هیچ میوه ای ندارند؟
دلایل متعددی وجود دارد که برای تولید میوه چه کارهایی را باید انجام دهیم.
برای تولید میوه یک درخت کافیست و نیاز به چند درخت نیست. اما گل ها باید برای تولید میوه گرده افشانی شوند.
اولین کار مهم:
اگر سن درخت شما چهار سال یا بالاتر است و هیچ میوه ای تولید نمی کند، اولین چیزی که باید تعین کنید، نوع رقمی است که کشت کردید. انتخاب رقم برای منطقه کشت مهم است و رقمی باید بکارید که برای باغتان مناسب باشد.
بطور مثال بعضی از ارقام برای ارتفاعات و بعضی ارقام برای دشت مناسب هستند . یا یکسری ارقام برای مناطق گرمسیری و یکسری ارقام برای مناطق سردسیری مناسب هستند.
در مازندران و گلستان ارقامی هستند که در استانهای انار خیز کشور بهترین رقم صادراتی میباشد ولی در این دو استان بخاطر رطوبت زیاد کیفیت خوبی ندارند و ریشه این ارقام به آب حساس هستند.
“دوستان توجه داشته باشید قبل احداث باغ حتما از مرجع های مطمئن مشاره و راهنمایی بگیرید تا دچار اشتباه با هزینه سنگین نشوید”
اگر شما تعداد چند رقم در باغ دارید و همه ارقام موجود در تولید میوه ضعیف هستند و یا در زمان تشکیل گل یا تبدیل میوه به ثمر نمی رسند، مشکلات معتددی وجود دارد.
که برای پیدا کردن مشکلات و راه حل ها به ادامه مطلب بروید.
گرده افشانی:
انار خود گرده افشان است و از طریق باد یا حشرات هم گرده افشانی می شود. این بدین معنی است که شما فقط یک درخت لازم دارید تا میوه بگیرید.
پراکندگی گرده توسط باد بسیار کم است و بیشتر گرده افشانی درخت انار توسط حشرات مفید مثل زنبورها انجام می شود. بنابرین اگر شما یک درخت انار داشته باشید که میوه را تولید نمی کند به احتمال زیاد ایراد از عدم گرده افشانی است.
اگر تعداد کمی زنبور در طول گلدهی وجود داشته باشد دو چیز برای حل مشکل وجود دارد.
اولین راه این است شما با کاشت گیاهان گل ده در باغ ،زنبورها و حشرات مفید را برای گرده افشانی جذب کنید.
راه حل دیگر گرده افشانی با دست است که شما می توانید با یک قلمو کوچک مانند مسواک زدن گرده ها را از گلی به گل دیگر جابجا کنید.
تنظیمات خاک:
تفاوت انار نسبت به دیگر درختان میوه این است که می توانند در طیف گسترده ای از خاکها رشد کند. از خاکهای سنگین، رومی سیاه ، خاکهای غنی از آهک، تپه های سنگین خشک، خاکهای شنی، می تواند رشد کند و میوه تولید کند.
انار مانند دیگر درختان میوه ، خاکی که زهکشی خوب شده باشد را بهتر تحمل میکند. و خاکهای مرطوب میتواند مشکلات برای ریشه انار بوجود بیاورد.
دوره کوتاه سیلاب باعث ایجاد مشکل نمی شود.در صورتی که کامل تخلیه و آب ماندگی نداشته باشد.
در خاکهای ماسه ای انار برای تولید میوه نیاز تغذیه بیشتری دارد.
خاکPH:
قلیایی و اسیدی خاک در در مقیاس ۱ تا ۱۴ اندازه گیری می شود که عدد ۷ خنثی است و هر اندازه گیری زیر عدد ۷ شرایط اسیدی و بالای عدد ۷ قلیایی می باشد .
رنج خاک برای درختان انار گسترده است آنها در PH 4.5 تا ۸٫۲ را می تواند تحمل کند و بهترین خاک برای تولید میوه در PH 5.5 تا ۷٫۲ است.
تنظیمات نور:
بهترین و بیشترین میوه هنگامی تولید می شود که به درختان انار نور خورشید کامل برسد. با این حال درختانی که سایه کوچکی را در طول روز های گرم تابستانی می گیرند محصول خوبی تولید می کنند و حداقل ۶ ساعت نور خورشید برای درخت انار پیشنهاد می شود.
کود:
انار شما برای باردهی نیا به کود دارد، شما می توانید با آزمایش خاک و برگ کمبود عناصر را در درختان بدست آورید. کود زیاد برای درختان مفید نیست و باعث می شود که درخت به طرف رشد رویشی برود و تولید شاخ و برگ کنند و تولید میوه آن پایین بیاید و میوه ها دیر رس شده و رنگ ضعیف و پوست ضخیم پیدا کنند.
هرس:
هرس ۳ یا ۴ سال اول باعث میشود درخت انار را به رشد جدید تشویق کند و نوبه خود باعث می شود درخت به سمت گل و میوه بیشتر برود.
آب:
آب مهم ترین مواد مغذی برای درختان جوان انار است به ویژه در سال های اول پس از کاشت برای درختان ثابت شده که بسیار مهم است.
آبیاری کافی درختان انار به ویژه در دوره های خشک برای رشد و تنظیم میوه و عملکرد و اندازه میوه بسیار مهم است.