نکات مهم برای کاشت نهال انار

بروزرسانی شده در: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

نقشه باغ را ابتدا به وسیله گونیا کردن و میخ کوبی روی زمین پیاده کنید، سپس محل کاشت دقیق نهال ها را تعیین  کرده و علامت گذاری کنید و بهترین روش کشت انار مستطیلی به فاصله کشت 2*4 متر است و اگر برحسب نیاز در زمین هایی که آب سطحی آنها بالا هستند از روش مستطیلی با سیستم جوی پشته اجرا گردد.

قبل از کاشت نهال ها با یک هرس مناسب ریشه های شکسته زخمی و آسیب دیده را حذف کنید.

برای پیشگیری از آلوده شدن ریشه ها به بیماری ها باید ریشه های نهال را در محلول ضدعفونی به شرح زیر فرو کنید و بعد بکارید.

سم بنومیل یا سموم قارچ کش مشابه300گرم +خاک رس10کیلو گرم+کود دامی10کیلو گرم+ آب100لیتر / نهال گلدانی، ریشه های در هم پیچیده را با دست باز کنید.

 

گودال باید 2 تا 3 برابر عریضتر از توپی ریشه باشد.

و عمق کاشت باید طوری باشد که محل پیوند، دست کم چند سانتی  متر بالای سطح خاک واقع شود و هنگام گود برداری خاک رویی را به عمق یک بیل در یک سمت و خاک زیرین را در سمت دیگر چاله بریزید و خاک رویی جدا شده چاله را با هم حجم خودش کود پوسیده مخلوط کرده ودر ته چاله بریزید.

داخل چاله مقداری خاک سطحی زمین که با کود پوسیده دامی مخلوط شده ریخته می شود نهال ها به طور مستقیم به نحوی در چاله قرار دهید که محل پیوند یا نوک قلمه حتما بالای سطح خاک یک بند انگشت بالا تر از سطح خاک قرار گیرد .گودال را با خاک پر کنید وبا فشار دادن خاک با پا فاصله هاو هوای اطراف ریشه ها را از بین ببرید نهال ها را باید بلافاصله آبیاری کنید و حتما به یک قیم ببندید.

توجه:

باغداران برای خرید نهال دقت کنند که نهالهای سالم بایستی دارای لیبل از موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات کشاورزی باشد و از نهالستانهایی که دارای مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی باشد، خریداری شود.

نهالهای مسن هر چند ممکن است زودتر به بار برسند ولی به علت بالا بودن تلفات جابجایی و امکان اینکه به طرز مطلوب هرس و فرم دهی نشده اند مقرون به صرفه نیست.

در انتخاب ارقام مناسب ، توجه به تطابق با شرایط اقلیمی خاص منطقه، تطابق با شرایط باغ از نظر خاک، تطابق ارقام با همدیگر از نظر تلقیح ، مسائل اقتصادی، امکان حمل، انبار نمودن و فروش محصول به قیمت مناسب از مسائل ضروری است.

برای اینکه عملیات داشت و برداشت در باغ در آینده به آسانی انجام پذیرد، امکان استفاده از ماشین آلات مختلف در عملیات از قبل سمپاشی و دفع علفهای هرز و غیره میسر باشد بایستی درختان را روی ردیف کشت نمود.

اصول صحیح کاشت نهال انار

آموزش نحوه کاشت نهال انار+تصاویر

پیاده کردن نقشه باغ انار

اجرای سیستم داربستی Y شکل برای باغ انار

اجرای مالچ طبیعی، برای جلو گیری از تبخیر آب در باغات انار

فیلم آموزشی هرس و فرم دهی نهال انار یکساله

بستن شاخه های نهال انار در سال اول کشت، از اشتباهات فاحش باغداران + فیلم

آبیاری نهالهای انار تازه کاشته شده (باغ انار جدید)

توصیه کودی، درختان جوان انار