مشکلات باغهای انار: با بیماریهای درخت انار آشنا شوید

بروزرسانی شده در: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۴:۳۱

اگر چه درخت انار در تابستان برای تولید بهترین محصول به آبیاری تکمیلی نیاز دارد اما رطوبت زیاد خاک میتواند انواع بیماریهای قارچی را به دنبال داشته باشد

درخت انار گیاه بومی نواحی مدیترانه ای است و آب و هوای استوایی تا نیمه استوایی را ترجیح میدهد اما برخی انواع آن با نواحی معتدل (بین مناطق قطبی و استوایی) نیز سازگاری دارند. بیماریهای قارچی یکی از مشکلات شایع گیاهان اناری که در بهار و اوایل تابستان در نواحی مرطوب رشد میکنند، می باشد. بیماریهای دیگر درخت انار نادرند و آسیب دائمی به گیاه وارد نمیکنند. در اینجا با بیماریها و مشکلات درخت انار بیشتر آشنا میشوید.

مشکلات انار
انار درخت یا درختچه ای نسبتا قوی و مقاوم است که به خوبی با نواحی که شرایط کشت مرکبات در آنها فراهم است، سازگاری دارد. برخی گونه های انار مناسب مناطق متعدل و نیمه معتدل هستند اما این درختان به خاک خوب زهکشی شده و محافظت در مقابل رطوبت زیاد نیاز دارند. اگر چه درخت انار در تابستان برای تولید بهترین محصول به آبیاری تکمیلی نیاز دارد اما رطوبت زیاد خاک میتواند انواع بیماریهای قارچی را به دنبال داشته باشد. روشهای زیادی برای درمان بیماریهای میوه انار وجود دارد بنابراین با مشاهده بیماری انار ناامید نشوید و به دنبال راه حل باشید.
مشکلات قارچی بخشی از فرایند رشد درخت انار هستند. انار برای نواحی با دمای بالا و تابستانهای خشک بهتر است بنابراین برای باغداران نواحی سردتر که بارندگی زیادی را تجربه میکنند ممکن است پرورش درخت انار چالش برانگیز باشد. بیشترین شکایت باغداران انار، بیماریهایی است که بر میوه درخت تاثیر میگذارد. بسیاری از مشکلات قارچی باعث ریزش برگ میشوند اما معمولا این برای تاثیر بر سلامت کل درخت کافی نیست. هدف اصلی از پرورش درخت انار میوه آن است و بسیاری از بیماریها باعث ترک خوردن، پوسیدگی و طعم و ظاهر ناخوشایند میوه انار میشوند.
درخت انار را در محلی بکارید که خاک خوب زهکشی شده داشته باشد و خاک به روش ارگانیک اصلاح شده باشد. درختان انار را با ۴٫۵ تا ۶ متر فاصله از هم بکارید تا از شلوغی و بهم ریختگی آنها جلوگیری کرده جریان هوا بین گیاهان را بهبود ببخشید. پس از شروع رشد خاک را با سولفات آمونیوم حاصلخیز کنید. سولفات آمونیوم را به چهار بخش تقسیم کنید و کود دهی را از بهمن شروع کنید و شهریور تمام کنید.
بیماریهای قارچی ویژه انار
کنترل بیماریهای قارچی به عنوان اصلی ترین مشکل نگران کننده درخت انار کار بسیار دشواری است. از جمله شایعترین بیماری های قارچی انار پوسیدگی میوه آلترناریا ( Alternaria )، پوسیدگی میوه اسپرژیلوس ( Aspergillus ) و بوتریتریس ( Botrytis ) می باشد.

    پوسیدگی میوه آلترناریا: الترناریا که به عنوان پوسیدگی سیاه نیز شناخته میشود، به شکل جراحت و پوسیدگی در بخش داخلی میوه درخت آسیب ایجاد میکند. این بیماری پس از بارندگی شدید در شرایطی که میوه تازه شروع به رشد کرده است، اتفاق می افتد.


–         پوسیدگی میوه اسپرژیلوس: زمان ایجاد بیماری قارچی اسپرژیلوس نیز مشابه آلترناریا میباشد.

–    بوتریتریس: این بیماری قارچی شامل کپک خاکستری است که برای افرادی که میوه های استوایی پرورش میدهند و با آلوده شدن درختان در فصل گلدهی مواجه میشوند، تصویری آشناست. هاگ این قارچ در داخل گلها نفوذ میکند و در طول میوه دهی در خواب زمستانی همان جا می ماند. در هنگام شستشوی پس از برداشت هاگها فعال میشوند و مانند شعله به تمام میوه های برداشت شده گسترش پیدا میکنند.


–    یک مشکل قارچی دیگر لکه میوه سرکوسپورا است که نه تنها در سطح خارجی میوه لکه های پوسیدگی ایجاد میکند بلکه نواحی سیاه رنگی در ترکه ها و برگ ریزش نیز حاصل آن است. این بیماری به مرور زمان موجب مرگ گیاه میشود.

 


درمان بیماریهای میوه انار
کنترل مشکلات قارچی باید پیش از تولید میوه در اوایل بهار شروع شود و در تمام طول تابستان که میوه در حال رشد است ادامه یابد. از قارچ کش مسی استفاده کنید و با هرس کردن گیاهان در فصل خواب، فضای اطراف آنها را باز کنید تا جریان هوای مناسبی در اطراف آنها وجود داشته باشد.


در مورد بسیاری از این بیماریها هنوز علت دقیق بیماری به طور کامل مشخص نشده است اما استفاده از قارچ کش و روش مناسب کشت گیاه به مقابله با این آلودگیهای خفیف کمک مینماید. درختان سالم کمتر به مشکلات قارچی خفیف مبتلا میشوند.
در مورد سرکوسپورا جدا کردن میوه ها، ترکه ها و برگهای آلوده نیز علاوه بر استفاده از قارچ کش ها به کنترل گسترش بیماری کمک میکند.