مدیریت کاشت و نگهداری انار در کشت متراکم به همراه کاربرد مالچ و روش تربیت روسیمی

بروزرسانی شده در: ۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۴:۱۸

تولید انار رقم واندرفول Wonderful در فلسطین اشغالی با استفاده از روش تربیت روسیمی T ( T- trellis )  درختان بالغ انار در تراکم بالای ۱۶۶۶ تا ۱۲۵۶ درخت در هکتار با استفاده از روش ترلیس که با کاربرد مالچ پلاستیک، که در اوایل رشد نیاز بهکمتر از ۲۶۶۶ تا ۳۶۶۶ مترمکعب آب و در دوران بلوغ به ۷۶۶۶ تا ۰۶۶۶ مترمکعب آب دارند. کاربرد مالچ پلاستیک موجب کاهش ۲۵ درصدی نیاز آبی درختان به ویژه در اوایل رشد میگردد و علفهای هرز به راحتی کنترل می گردند.

کشت انار به روش تربیت روسیمی T ( T- trellis )

انواع مالچ
مالچ انواع مختلفی دارد که انتخاب نوع آن باید براساس نیازهای هر محصول یا هر منطقه باشد  .

الف (تقسیم بندی کلّی
مالچ ها به دو نوع آلی و غیرآلی دسته بندی می شوند  :

– مالچ های آلی یا بیولوژیک شامل مواد طبیعی همچون علف خشک، کاه، کلش،  پوست درخت،   چوب خردشده،  برگ، خاک اره و کمپوست هستند  .

– مالچ های غیرآلی یا شیمیایی به پوشش هایی از جنس پلاستیک یا پلی اتیلن با ضخامت های۰٫۹-۲  میلی متر گفته می شود که بر روی خاک گسترده می شوند  .

الف( مالچ آلی:

از مزایای استفاده از مالچ آلی می توان به بهبود ساختمان خاک، بهبود ظرفیت و نگهداری رطوبت خاک، حفاظت خاک در برابر فرسایش، افزودن مواد مغذی و آلی به خاک و کنترل علفهای هرز اشاره کرد. باید توجه کرد که هنگام استفاده از موادی که از کربن غنی هستند مانند خاک اره و چوب خردشده، باید به مقدار کافی نیتروژن به خاک اضافه کرد  .

ب) مالچ پلاستیکی:

مالچ پلاستیکی اکنون یکی از اجزای تولید محصولات کشاورزی با پلاستیک است. مزایای استفاده از مالچ پلی اتیلن بسیار زیاد است که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: پیش رسی محصول، کاهش تعداد دفعات آبیاری، جلوگیری از تبخیر سطحی آب، افزایش بازده مصرف آب، کاهش مصرف آب، جلوگیری از رشد علف های هرز، جلوگیری از سله بستن، جلوگیری از نوسانات درجه حرارت، جلوگیری از تنشهای رطوبتی و تجمع نمک در سطح خاک، جلوگیری از تماس میو ه ها با خاک مرطوب، جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش آبشویی کودها و … .
استفاده از مالچ راهکاری مناسب برای مبارزه با خشکسالی و کم آبی است به طوری که حجم آب مصرفی را ۵۰ درصد کاهش می دهد. این روش اگر با مدیریت های دیگر همچون آبیاری قطر های و کشتهای متوالی همراه باشد، کارآیی بهتری خواهد داشت
مالچ های شیمیایی که امروزه در بازار یافت می شوند، به نحو مؤثری از تابش نور خورشید و رشد علف های هرز جلوگیری می کنند. حتی در طراحی فضای سبز از این مالچ ها در زیر تراشه های چوب استفاده می کنند تا نمای طبیعی و زیبایی پیدا کند. لایه پلی اتیلن با ضخامت ۵/ ۱- ۹/ ۰ میلیمتر و پهنای ۱۲۰سانتیمتر، بیشترین و معمولی ترین مالچ پلاستیکی است و بیشتر برای گیاهان نشایی به کار می رود. در کشت های پلاستیکی، اغلب از چندین روش برای افزایش محصول استفاده می شود. مثلاً بیشتر محصولاتی که از مالچ پلاستیکی استفاده می کنند، از آبیاری قطره ای نیز بهره می گیرند. استفاده از مالچ های پلاستیکی رنگی برای کشاورزان سودمند است و هرکدام فواید مختلفی برای تولید دارند. مالچ پلاستیکی در بالای بستر کاشت، به روییدن سالم تر و فراوانی بیشتر محصولات در یک دوره کوتاه زمانی کمک می کند. در این حالت گیاهان از میان سوراخ هایی که در پلاستیک حفر شده اند، خارج می شوند. هدف مالچ پلاستیکی، افزایش دمای خاک است و باید مالچ پلاستیکی بادوام و مقاوم در برابر بادهای شدید باشد. کم کردن ضخامت، افزایش ساختار چندلایه و رنگهای جدید، بعضی از اهداف برای استفاده بیشتر و تجاری مالچ هاست. برای استفاده از مالچهای رنگی باید رنگ هر پلاستیک برای هر نوع گیاه و اقلیم آزمایش شود