علائم در هم پیچیدگی ریشه نهال و راه کارهای مناسب برای رفع مشکل آن

بروزرسانی شده در: ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۷:۲۶

 

چه عواملی باعث در هم پیچیدگی ریشه میشوند؟
اغلب در هم پیچیدگی ریشه گیاه علت ساده ای دارد: گیاه بیشتر از ظرفیت گلدان رشد کرده است. رشد سالم گیاه باعث میشود سیستم ریشه بزرگ شده و از گنجایش گلدان فراتر برود. گاهی نیز ممکن است از ابتدا گیاه در گلدان خیلی کوچکی قرار داده شده باشد. این وضعیت باعث میشود به سرعت ریشه ها در هم تنیده شوند. به طور خلاصه در هم پیچیدگی ریشه به معنی محدود شدن ریشه یا موانع فیزیکی است. حتی اگر گیاه در باغچه پرورش داده شود باز هم در صورتی که ریشه هایش بین موانع سخت فیزیکی مانند دیوار، سیستم لوله کشی یا پی یا ستون گیر کنند، دچار در هم پیچیدگی ریشه میشود. بنابراین در هم پیچیدگی ریشه تنها به گیاهان گلدانی محدود نمیشود.

از کجا بفهمیم گیاه دچار در هم پیچیدگی ریشه شده است؟
علائم در هم پیچیدگی ریشه در بالاتر از سطح ریشه به راحتی شناسایی نمیشود و علائم آن بیشتر شبیه کم آبی گیاه است. گیاه ممکن است خیلی زود به زود پژمرده و بی آب شود و برگهای آن زرد یا قهوه ای شوند (به خصوص برگهای نزدیک قاعده گیاه) و ممکن است رشد گیاه کُند و یا متوقف شود.
برای این که مطمئن شوید ریشه های گیاه در هم پیچیده اند، باید نگاهی به ریشه ها بیندازید. ودرموقع قرص نهال  هنگامی که گیاه را از گلدان خارج کردید، سیستم ریشه آن را بررسی کنید  در صورتی که مشاهده کردید که ریشه های نهال در دور تا دور گلدان پیچیده اند باید  با دست ریشه های پیچیده را باز کرده وبا قیچی باغبانی ریشه های اضافی را اصلاح نماید.

در شکل زیر نمونه نهال انار گلدانی که با حالت پیچیدگی ریشه کاشته شده است و درخت در سال سوم میباشد.