ضعف ایران در تجارت محصولات باغی در چیست؟

بروزرسانی شده در: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۴:۵۹

کشور ما ایران در بسیاری از محصولات باغی ، رتبه‌های خوبی را به لحاظ تولید در سطح دنیا دارند، متأسفانه به دلیل مشکلاتی که در صنعت بسته‌بندی هست، نتوانسته‌ایم جایگاه مناسبی را در بازارهای تجاری به دست آوریم.
مشکل اصلی ایران در تجارت محصولات باغی ضعف بسته بندی میباشد.
بسته‌بندی عبارت است از محافظی که سلامت کالای محتوی خود را پس از تولید تا مرحله مصرف نگه می‌دارد و از طرفی، سبب شناساندن کالا به خریدار می‌شود. بسته‌بندی مانند پلی ارتباطی میان خریدار و کالاست که به کالا هویت می‌بخشد.
هدف از برچسب‌هاسته‌بندی میوه ها این است که مدت زمان نگهداری آنها افزایش یابد و به طور کامل از خطر عوامل فساد درونی و بیرونی حفظ و حمل و نقل بهتر و آسانتر انجام شود.
مشکلات بسته بندی
مشکلاتی که در زمینه توسعه بسته بندی کشور در حال حاضر وجود دارد عبارتند از :
– عدم اطلاع تولید کنندگان داخلی از نقش و اهمیت بسته بندی و تأثیر آن بر موفقیت واحد تولیدی و ارائه محصولات مطابق نیاز بازار و خواست مصرف کننده.
– پایین بودن سطح کیفیت ظروف بسته بندی و بسته های تولیدی:
در زمینه کارتن ها: پایین بودن درجه استحکام, ضعف پوششی ارتباطی و کیفیت نامناسب چاپ و رنگ های مورد استفاده در طراحی.
– پایین بودن سطح کیفیت ماشین آلات بسته بندی ساخت داخلی.
– گرانی تجهیزات و سیستم های پیشرفته بسته بندی و سرمایه گزاری بالا در خصوص خریداری تجهیزات از خارج به ویژه سیستم های اسپتیک .
– ضعف سیستم آموزشی در خصوص تربیت کارشناسان متبحر در زمینه بسته بندی و عدم وجود مراکز و پژوهشکده های تحقیقاتی در زمینه بسته بندی در کشور و این در حالی است که در کشورهای نظیر آمریکا هزینه های صرف شده برای بسته بندی بیش از ۱۰۰ دلار برای هر نفر در سال است و حدوداً ۴/۱ نیروی کار این کشور در زمینه تولید مواد اولیه بسته بندی فعالیت دارند و صنایع بسته بندی یکی از مهم ترین بخش های مصرف کننده مواد خام است .

نمونه های بسته بندی میوه انار توسط کشور چین