۳۰۰ نهالستان مجوز دار و ۴۰ میلیون نهال آماده کاشت در کشور وجود دارد

بروزرسانی شده در: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۴:۱۱

با توجه به وجود ۳۰۰ نهالستان مجوز دار و ۴۰ میلیون نهال آماده کاشت در کشور ، نهالکاران از مراکز مجاز نهال مورد نیاز خود را تهیه کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عبدالرضا کاوند معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: این روزها در ایام جابجایی نهال و نهال‌کاری قرار داریم و با توجه به بارش‌های مناسبی که اخیرا در کشور رخ داده است این جابجایی به تدریج افزایش خواهد یافت.

کاوند افزود: به همین دلیل لازم است در این ایام نهال‌کاران به نکاتی توجه کنند تا حاصل سرمایه‌گذاری و زحمات آنان هدر نرود.

وی در ادامه با بیان اینکه نهال مهمترین نهاده در صنعت باغبانی است خاطرنشان کرد: نهال در مقایسه با کود، سم، آب و دیگر نهاده‌هایی که یک باغدار مورد استفاده قرار می‌دهد بیشترین اهمیت را دارد.

این مسئول افزود: اهمیت نهال از آنجا ناشی می‌شود که اگر باغدار رقم مناسبی را انتخاب نکند تمام امکانات از جمله زمین، آب و زمان باغدار به هدر خواهد رفت.

وی با بیان اینکه نهال تا آخرین زمان بهره‌برداری از باغ با باغدار همراه خواهد بود گفت: قطعا اگر نهال خوبی انتخاب شود بهره‌وری مناسبی در این مدت از باغ خواهیم داشت و در غیر این صورت فرصت‌های زیادی از دست خواهد رفت.

کاوند ضمن اشاره به عمر ۱۰ تا ۵۰ ساله نهال در باغ‌های مختلف عنوان کرد: پس نهال‌کاری یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است و باید در انتخاب آن برای انتقال به باغ دقت زیادی داشت.

وی خاطرنشان کرد: اولین نکته‌ای که یک احداث کننده باغ باید به آن توجه کند، تهیه نهال از نهالستان‌های مورد اعتماد و تحت نظارت است.

کاوند اضافه کرد: نهالستان‌هایی که از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی مجوز دریافت کرده‌اند، شرایط و ضوابطی را پشت سر گذاشته‌اند.

وی به شرایط و ضوابط مورد نظر برای صدور مجوز احداث نهالستان اشاره و اعلام کرد: زمین مورد نظر برای احداث نهالستان باید از حاصلخیزی کافی برخوردار و مصون از هرگونه آلودگی باشد، همچنین برای جلوگیری از بروز آلودگی باید از باغ‌های دیگر فاصله ایمن داشته باشد.

این مسئول ادامه داد: علاوه بر این آب مورد نیاز نهالستان باید از منبع سالم و مطمئن تامین گردد و یک کارشناس فنی نیز حتما بر فرآیند تولید نظارت مداوم داشته باشد.

وی به نظارت دائم ناظرین موسسه بر تولید نهال اشاره و تصریح کرد: اگر نهالی مطابق شرایط تولید نشود و در طول فرآیند تولید با مشکلی مواجه شود از گردونه تولید خارج خواهد شد.

کاوند با بیان اینکه تولید کنندگان نهال تحت نظارت موسسه شرایط سختی را پشت سر گذاشته‌اند خاطرنشان کرد: احراز این شرایط برای اطمینان بخشی به باغداران در خصوص سلامت نهال‌هایی است که در نهالستان‌های مجوزدار تولید شده است.

وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر اینها تولید کننده نهال ملزم است نهال خود را با یک شناسه حاوی سال تولید، نوع رقم، نوع پایه و محل تولید به مشتری عرضه کند تا در صورت بروز مشکل باغدار بتواند پیگیری کند، بنابراین توصیه می‌کنیم که نهال با شناسه و فاکتور خرید تهیه شود.

کاوند ضمن تاکید بر عدم خرید نهال از واسطه‌هایی که در ورودی و خروجی و یا حاشیه شهرها نسبت به این کار اقدام می‌کنند گفت: این نهال‌ها در مراکز بدون مجوز تولید شده و قطعا در سال‌های پس از کاشت با مشکل مواجه خواهد شد.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در ادامه از وجود ۳۰۰ نهالستان در کشور خبر داد و گفت: ۱۲ نهالستان مجوزدار نیز در استان البرز وجود دارد.

وی در پاسخ به میزان نهال تولید شده در کشور اعلام کرد: تولید نهال پروسه‌ای معمولا ۲ ساله است و براساس آمارهای موجود در حال حاضر که فصل جابجایی نهال است ۴۰ میلیون نهال آماده کاشت در کشور وجود دارد.

کاوند افزود: در استان البرز این تعداد به بیش از ۲ میلیون نهال می‌رسد.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در پایان اعلام کرد: نهال‌کاران می‌توانند با مراجعه به سایت www.spc.ir از مجوزدار بودن یک نهالستان اطمینان حاصل کنند.