یک چهارم باغات انار ساوه به باغ پسته تبدیل می شود

بروزرسانی شده در: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۸:۱۱

کف بری ۸۰۰ هکتار باغ انار در ساوه؛
یک مسئول: یک چهارم باغات انار ساوه به باغ پسته تبدیل می شود

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: پیش بینی می‌شود افزون بر یک چهارم از باغات انار شهرستان ساوه به باغ پسته تبدیل شوند.
حسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وقوع پدیده سرمازدگی در باغات انار ساوه و آغاز کف‌بری درختان به منظور احیای باغات اظهار کرد: از مجموع ۱۱ هزار هکتار باغات انار ساوه حدود ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار آن دچار سرمازدگی شده و باید کف‌بر شوند که تاکنون بیش از ۸۰۰ هکتار از درختان انار کف‌بر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان انار در ساوه طی ۱۰ سال اخیر دو بار با پدیده سرمازدگی مواجه شده و اقدام به کف‌بر کردن درختان کرده‌اند، افزود: از آنجاکه تولید پسته با شرایط آب و هوایی و اقلیم ساوه سازگار بوده و درخت پسته در مقابل سرما و گرماست به مراتب مقاوم‌تر از انار است، لذا برخی باغداران پس از کف‌بر کردن درختان خود اقدام به کشت پسته کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه درخت پسته تا دمای کمتر یا بیشتر از ۵۰ درجه نسبت به شرایط آب و هوایی مقاوم است، گفت: از طرفی با توجه به کمبود منابع آبی در ساوه و به لحاظ اینکه مصرف آب پسته کمتر از انار است لذا تولید پسته آسان‌تر و توجیه اقتصادی دارد.

شریفی بیان کرد: هر هکتار باغ پسته به ۶ هزار متر مکعب آب نیاز دارد در حالی نیاز آبی هر هکتار باغ انار به ۱۵ هزار متر مکعب می‌رسد، به عبارتی یک هکتار باغ انار ۶ دهم لیتر بر ثانیه آب می‌برد در حالیکه هر هکتار باغ پسته سه دهم لیتر بر ثانیه آب می‌خواهد.

وی با اشاره به اینکه درخت پسته درختی است که کیفی بودن آب تاثیری در میزان باردهی یا کیفیت محصول آن ندارد، افزود: EC آبی که برای درخت انار باید در نظر گرفت باید کمتر از ۵ هزار باشد در حالیکه این میزان برای درخت پسته اگر تا مرز ۱۲ هزار نیز برسد مشکلی برای پسته تولیدی ایجاد نخواهد کرد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ساوه در پاسخ به پرسش ایسنا در این خصوص که در صورت کاهش سطح باغات انار ساوه و جایگزینی پسته به جای انار، آیا خللی در برند انار تولیدی ساوه به عنوان یک محصول دارای آوازه جهانی ایجاد نخواهد شد، گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت باغات انار در ساوه بیش از ۱۱ هزار هکتار است و با پیش‌بینی انجام شده در صورت جایگزینی پسته به جای انار سطح زیر کشت به حدود هشت هزار هکتار خواهد رسید که این میزان سطح زیر کشت نه تنها هیچ خللی در برند انار نخواهد داشت بلکه موجب مدیریت منابع آبی شهرستان به لحاظ مواجه شدن با پدیده خشکسالی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به منابع آبی موجود در شهرستان ساوه و نیز سطح زیر کشت انار می‌توان گفت که برخورداری شهرستان ساوه از حدود هفت هزار هکتار باغ انار ضمن اینکه هیچ خللی در برند و کاهش میزان تولید این محصول نخواهد داشت بلکه انار تولیدی این میزان سطح زیر کشت پاسخگوی نیاز داخلی و خارجی خواهد بود.

شریفی تصریح کرد: در سالیان گذشته سطح زیر کشت انار در ساوه حدود هفت هزار هکتار بود، اما با توسعه بی‌رویه باغات علاوه بر اینکه بخش اعظمی از منابع آبی را به خود اختصاص داده است موجب توسعه بی‌رویه شده و چون باغات انار بار روش‌های صحیح فنی و علمی کشاورزی احداث نشده بود، لذا انار تولیدی در آن نیز از کیفیت لازم برخوردار نبود.

وی با تاکید بر اینکه تبدیل شدن یک چهارم باغات انار به پسته برای باغداران توجیه اقتصادی دارد، افزود: یک هکتار باغ پسته به میزان دو هکتار باغ انار ارزآوری خواهد داشت.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در خصوص زمان مناسب کف‌بر کردن درختان اناری که بر اثر سرمازدگی سال جاری از بین رفتند نیز گفت: بسیاری از باغداران کار کف بر کردن درختان را آغاز کرده‌اند و به بقیه توصیه می‌کنیم که تا قبل از جوانه زدن درخت اقدام به کف‌بر کردن کنند.

وی در خصوص آخرین اقدامات جهاد کشاورزی در خصوص حمایت‌های مالی لازم از باغداران نیز گفت: با وقوع سرمازدگی در باغات انار جلسات متعددی در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد و با نشستی که با حضور مقامات جهادکشاورزی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی و نیز مقامات استانی و شهرستانی برگزار شد، موضوع پرداخت خسارت، استمهال تسهیلات و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به منظور احیای مجدد باغات در نظر گرفته شده و بزودی عملیاتی خواهد شد.