کشور آذربایجان برای افزایش صادرات انار در سال ۲۰۱۹

بروزرسانی شده در: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶

انار یک میوه ملی است که نقش مهمی در توسعه بخش غیر نفتی در آذربایجان دارد، هم کشاورزی و هم گردشگری.
آذربایجان قصد دارد صادرات انار را در سال ۲۰۱۹ افزایش دهد، فرهاد گاراشوف، رئیس انجمن تولید و پخش انار آذربایجان، به خبرگزاری ترند گفت.
او اشاره کرد که انار در حال حاضر به کشورهای مستقل مشترک المنافع صادر می شود.
“در آذربایجان، به طور عمده کشت انار شامل رقمهای Guloysha، Bala Mursal، Girmizigabig و Vilas است. ویلاش در زمینه ذخیره سازی و انبارداری بالا و  و مقاومت سرمایی بالا در برابر حملات آسیب پذیر ترین میان این گونه ها است.
گاراشوف خاطر نشان کرد که محصولات انار آذربایجانی در بسیاری از کشورهای جهان فروخته می شود.
وی گفت که شرکت هایی مانند گیلان هولدینگ، آذرسون، آزنار و آذرناتا که اعضای این انجمن هستند، محصولات انار را به بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین کانادا و ایالات متحده صادر می کنند.
“امروز، انار آذربایجان به طور گسترده ای به روسیه، گرجستان و اوکراین صادر می شود. صادرات انار به اروپا در سطح پایین است، اما ما قصد داریم این رقم را در سال ۲۰۱۹ افزایش دهیم. ”
انجمن تولیدکنندگان انار و صادرکنندگان در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۱۶ تأسیس شد. امروزه ۲۶ عضو دارد.
آذربایجان تنها کشوری است که تمام گونه های انار رشد می کند.
گونه گولوهاشا، وزل، شندی، شیرین و باله مرشد عمدتا در باغهای محلی کشت می شود. برای توسعه بیشتر تولید انار، اقدام به کشت انواع جدید و ایجاد باغ های جدید انجام می شود.
منطقه گویچای برای کشت انار در آذربایجان متمایز است. از سال ۲۰۰۶، جشنواره های سنتی انار در هر سال در منطقه Goychay برگزار می شود. این امر به تقویت انار آذربایجانی تبدیل شده است که نماد فرهنگی و گردشگری کشور است.
انار نه تنها از لحاظ اقتصادی سودآور است، بلکه اهمیت زیادی برای سلامت انسان دارد. آب انار و پوست در درمان تا ۲۰ بیماری استفاده می شود. پوست انار، و همچنین روغن از دانه های آن در لوازم آرایشی، تولید دارویی استفاده می شود.
محصولات ساخته شده از انار آذربایجان در حال حاضر به کشورهای مختلف جهان از استرالیا به کانادا صادر می شود. این آب انار، نارشاراب (شربت انار) و سایر محصولات است. آذربایجان در سال گذشته به کلمبیا به ۸۰۰۰ نهال درخت انار صادر کرده است.
آذربایجان می تواند انار را به کشورهای اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، لتونی و لهستان صادر کند.
در سال ۲۰۱۷، ۱۶۵،۰۰۰ تن انار در آذربایجان تولید شد، در حالی که درآمد صادرات سال ۲۰۱۷ به ۱۰ میلیون دلار رسید.
در سال ۲۰۱۹، آذربایجان قصد دارد ساخت یک مجتمع بزرگ برای تولید محصولات انار آغاز کند. این مجموعه را می توان در یکی از پارک های صنعتی آذربایجان ساخت. برنامه ریزی شده است که این مجموعه شامل چهار شرکت برای تولید آب انار، کنسانتره، پردازش لعاب انار و دانه است. هزینه کلی این مجموعه، با توجه به طرح کسب و کار، ۲۵ میلیون منات است. ساخت و ساز در سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد و تا سال ۲۰۲۱ تکمیل خواهد شد.

لیمان مامدواوا