وجود بیش از ۲ هزار هکتار باغات انار در سیستان و بلوچستان

بروزرسانی شده در: ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۵:۱۵

 

مدیر باغبانی جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در سطح استان ۲ هزار و ۴۲ هکتار باغات انار وجود دارد.

اردشیر شهرکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تاکید کرد: اراضی تحت کشت انار در سطح استان، بیش از  ۲۰۰۰ هکتار است که ۱۵۰۰ هکتار از این درختان در استان بارور و مابقی غیر بارور می‌باشند.

وی افزود: سالانه بیش از ۱۷ هزار تن از این اراضی زیر کشت، انار برداشت می‌شود.

این مسئول ادامه داد: ۳۴ نوع انار از جمله انار بی‌دانه سنگان، شیرین ساوه، شهسوار، ملس سراوان و می‌خوش لادیز در سطح استان کشت و برداشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برداشت انار از اوایل شهریور آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

مدیر باغبانی اضافه کرد: کشت انار در شهرستان‌های خاش، میرجاوه، زاهدان، مهرستان، سراوان، سیب سوران و سرباز صورت می‌گیرد.

اردشیر شهرکی، انار سنگان شهرستان خاش را معروف‌ترین انار استان عنوان کرد و گفت: بیشترین برداشت انار نیز از شهرستان خاش انجام می‌گیرد.

وی هم‌چنین گفت: امسال ۳۳۵۰ هکتار از اراضی باغی سیستان و بلوچستان به کشت مرکبات اختصاص یافته و پیش‌بینی می‌شود ۳۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

وی اظهار داشت: برداشت مرکبات در سطح استان از اواخر شهریورماه هر سال آغاز می‌شود و تا آذرماه ادامه می‌یابد.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: پرتقال، نارنگی، لیموترش، لیموشیرین، نارنج، بالنگ و گرین‌فروت عمده مرکباتی است که در سطح استان کشت می‌شود و بیشترین بازار مصرف این محصولات شهرستان‌های داخل سیستان و بلوچستان و برخی از استان‌های همجوار است.

شهرکی یادآور شد: بیش از دو هزار نفر در سطح استان در زمینه باغ‌های مرکبات مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: مرکبات در سیستان و بلوچستان بیشتر در شهرستان‌های نیکشهر، دلگان، سرباز، قصرقند، فنوج، چابهار، کنارک و ایرانشهر کشت می‌شود.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به این‌که بیماری “جاروئک” به میوه لیموترش خسارت وارد می‌کند، گفت: بهتر است کشاورزان استان از ارقام مقاوم لیموترش مانند “پرشین لایم” برای کشت استفاده کنند.