نخستین جشنواره انار گلستان

بروزرسانی شده در: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹

نخستین جشنواره انار گلستان در باغ ۶۰ هکتاری دکتر عابدیدر گنبد کاووس با حضور  مدعووین در تاریخ یک روزه ۱۳۹۷/۰۷/۲۶ برگزار شد و دکتر صادقلو استاندار سابق استان گلستان  هم در جشنواره انارحضور داشتند.

همت و تلاش احداث باغات انار در سطح استان گلستان توسط دکتر میرزنده دل صورت پذیرفته است و نظیر آن حدودا ۷۰۰هکتار  در شمال  سطح زیر کشت انار داشته ایم.

دکتر میرزنده دل در حاشیه جشنواره گفتند:

سالهای طول کشید و پس از تحقیقات وپژوهش لازم در خطه شمال پس از سرمای ۸۶ گونه های مشخصی با نظارت مرکز تحقیقات انار ساوه با همکاری آقا ی سید ضیاءالدین طباطبایی زیر نظر بنده در چند نقطه از مازندران و گلستان منتقل، اجرا،پایش ونتایج آن به مرکز تحقیقات ارسال گردید. در این بین دوستان تحقیقات مرحله به مرحله حضور پیدا کردند وبا تعجب از رشد روبرو شدند. برای اینکه این پروسه کامل شود مطالب بدست آمده به دفتر میوه ها ی گرمسیری ونیمه گرمسیری بصورت عکس وتلفنی منتقل واز نزدیک جناب دکتر حسن پور بازدید داشتند. اخیرا هم جناب دکتر لطفیان مدیر کل جدید طی بازدید ی که از شمال داشتند بصورت سر زده از چهار پروژه اجرایی بازدید نمودند البته بدلیل ذیق وقت میسر نشد از مناطق اجرا شده سرکشی کند در عین حال باغات انار در این منطقه از سال سوم رسما وارد بازار میشود. اتفاقا از اندک رطوبت شمال باید استقبال کرد زیرا هندوستان سالی دوبار محصول بر می دارد وخزان ندارند. خود رطوبت باعث میشود که پوست انار لطیف مانده وعارضه ترک خوردگی را کم کند. در همه جا بیماری وآفات هست ولی این نباید بهانه‌ای بر جلوگیری از جایگزینی گردد از طرفی هم باید گفت دیکته نا نوشته غلط ندارد. بهداشت باغ از اهم مهم است وکاربران محترم باید به نتایج تحقیقات وتجربه عمل کنند. سوال اینجا ست که چرا این حساسیت نسبت به شمال اتفاق افتاده. چرا نسبت به مناطقی که این پتانسیل را از دست داده وخواهد داد چرا حساس نیستیم. اگر برای جایگزینی دیر اقدام کنیم همین بازار اندکی را هم که داریم از دست خواهیم داد. رقبای من بیکار نیستند. متذکر میشوم هزینه تحقیقات بر عهده شخصی خود بنده بوده وبرزگانی مثل جناب آقای دکتر عابدی با پذیرش ریسک اجرا متقاعد شده وهزینه کردند این یعنی کاری تحقیقاتی اجرایی که نتایج آن اجرایی حداقل ۷۰۰ هکتار زیر سطح کشت انار از دشت ناز تا مراوه تپه در ارتفاعات مختلف از سطح دریا. در حال حاضر گونه های مختلف در شمال خوب جواب داده. دراینجا از فرصت استفاده می کنم از خانم دکتر جلیلی مقدم وجناب دکتر لطفیان تشکر نموده واز جناب آقای دکتر وظیفه شناس تشکر ویژه داشته باشم که حتی در فرصت‌ها ی شخصی از مناطق انار کاری مازندران وگلستان بطور مرتب بازدید داشته‌اند. همچنین از کلیه اساتیدبزرگوار ،کارشناس معزز وکابران ارزشمند که عنایت لازم را مبذول داشتند تشکر نمایم ارادتمند. دکتر میرزنده دل.