مدیر جهاد کشاورزی نی ریز خبر داد: صادرات انار نی ریز به کشورهای کره جنوبی، حوزه خلیج فارس و اروپایی

بروزرسانی شده در: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۳:۴۶

مدیر جهاد کشاورزی نی ریز گفت: امسال نیز پیش بینی می شود بیش از ۹۵ هزار تن انار از سطح باغات شهرستان برداشت شود که علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای کره جنوبی ، روسیه ، کشورهای آسیای میانه ، کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی صادر شود .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نبض نی ریز ، عمده ترین رقم تولیدی انار در نی ریز نوع رباب که جز محصولات صادراتی انار کشور می باشد.

داریوش طهماسبی مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی ریز اظهار داشت : شهرستان نی ریز با  ۶۵۰۰ هکتار باغ انار شامل ۴۸۰۰ هکتار بارور و ۱۷۰۰ هکتار غیر بارور و با متوسط عملکرد ۲ تن در هر هکتار و تولید سالیانه ۹۶ هزار تن محصول در شرایط نرمال مقام اول سطح زیر کشت و تولید را در استان فارس داراست که نسبت به عملکرد کشور در رده ی بالاتری قرار دارد .

وی گفت : امسال نیز پیش بینی می شود بیش از ۹۵ هزار تن انار از سطح باغات شهرستان برداشت شود که علاوه بر مصارف داخلی به  کشورهای کره جنوبی ، روسیه ، کشورهای آسیای میانه ، کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی صادر شود .

طهماسبی افزود : عمده ترین رقم تولیدی در شهرستان ، رقم انار رباب نی ریز است که جزء ارقام برتر صادراتی انار کشور می باشد که بدلیل رنگ پوست ، رنگ آریل ، ضخامت پوست و طعم میوه بسیار بازار پسند و پرفروش است و همین امر باعث شده زمینه ی ایجاد حدود ۴۰۰۰ فرصت شغلی در زمان برداشت یعنی از ابتدا تا انتهای آبانماه  فراهم شود .

وی ادامه داد : خوشبختانه در بخش صنایع تبدیلی با توجه به پتانسیل بالای شهرستان ، دو کارخانه ی صنعتی فراوری انار در دو نقطه ی شهرستان احداث شده که تولیدات انها شامل : رب انار ، سس انار ، آب انار ، شربت انار ، مربا ، مارمالاد ، ژله انار ، نوشابه ، بستنی انار ، ترشی ، سرکه و لواشک انار بوده و با استقبال خوب و بازار مناسب و ارزآوری برای کشورهمراه بوده است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز در پایان گفت : مشکلاتی که باغداران انار هرساله با آن مواجه هستند ، کمبود آب با توجه به خشکسالی های اخیر و وجود آفات و امراض بخصوص کرم گلوگاه انار است که خوشبختانه کارشناسان مدیریت ، راهکارهای غیر شیمیایی را شناسایی و به باغداران آموزش داده اند . همجنین نبود صنایع بسته بندی مدرن در شهرستان از دیگر مشکلاتی است که امیدواریم سرمایه گذاران در رفع این مشکل سهیم شوند .