سرمازدگی ۷۰ درصد باغات انار در قم

بروزرسانی شده در: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵

قم نیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از سرمازدگی بیش از ۷۰ درصد از باغات انار استان در یک ماهه گذشته خبر داد.

به گزارش قم نیوز، محمدرضا طلایی  در سومین جلسه کانون کارآفرینان برتر استان که در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، با بیان اینکه در سال‌های دهه ۷۰ و ۸۰ بسیاری از طرح‌های روش‌های نوین آبیاری شکست خورد، گفت: شوری آب، نبود فناوری‌های لازم، بادهای گرم و شرایط آب و هوایی سبب شد که در بیش از ۲۵۰۰ هکتار از اراضی استان روش‌های آبیاری جدید شکست بخورد.

مشکلات صدور تعرفه آب کشاورزی

وی حرکت اصلی و تأثیرگذار در روش‌های آبیاری نوین را از سال ۸۹ و با سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و تیب اعلام کرد و گفت: بیش از ۶۵۰۰ هکتار آبیاری تیب برای ۶۷۰ کشاورز اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با تأکید بر اینکه آبیاری قطره‌ای را در بخش باغات استان آغاز کرده‌ایم، گفت: اجرای روش‌های نوین آبیاری کار ساده و راحتی نیست و همراهی و همکاری سازمان آب منطقه‌ای استان را می‌طلبد.

طلایی با اعلام اینکه ستاد حفاظت از منابع آب استان ۲۵ حلقه چاه بدون کاربرد و مفید در کشاورزی شناسایی و معدوم کرده است، افزود: تأمین برق سیستم‌های آبیاری نوین توسط امور آب شرکت آب و فاضلاب تأیید و با تشکیل کمیسیون به شرکت برق برای ایجاد تعرفه کشاورزی واگذار می‌شود.

وی از ایجاد ۶۵ پروانه برای صدور تعرفه‌های آب کشاورزی برای متقاضیان خبر داد و گفت: هیچ استانی به اندازه قم الگوهای کشاورزی را تغییر کاربری نداده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه تغییر الگوی کشت در حرف ساده و قشنگ است، اظهار کرد: در سال جاری بیش از ۱۵۰ هکتار از اراضی گل محمدی ایجاد و اجرا کردیم.

سابقه ۵۰ ساله کاشت پسته در قم

طلایی با اشاره به ظرفیت‌های خاص گیاهان دارویی در قم افزود: چگونه می‌توان به کشاورزی که ۵۰ سال گندم کاشته و دولت هم تضمین شده از او خریده تحمیل کرد که ریسک کند و فقط برای صرفه جویی در آب تغییر الگوی کشت بدهد.

وی از سرمازدگی بیش از ۷۰ درصد از باغات انار استان در یک ماهه گذشته خبرداد و گفت: قم نیاز به مدیریت و رویکرد نوین باغداری دارد.

طلایی با اشاره به سابقه ۵۰ ساله کاشت پسته در قم گفت: پسته‌های استان نوعاً از ارقام باکیفیت و اصیل هستند و ضرورت دارد در پیوند و ایجاد تنوع در ارقام بازار پسند گام برداریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم به اجرای هزار هکتار تغییر الگوی کشت در ۵ سال آینده اشاره کرد و افزود: رتبه هشتمی استفاده از روش‌های آبیاری نوین کشاورزی برای استان بدون زیرساخت و گرم و خشک قم آمار مطلوبی محسوب می‌شود.

وی با اعلام اینکه معمولاً ارقام استفاده شده پسته در سوهان از نوع پسته‌های ریز و فندقی است، گفت: از آنجایی که پسته‌های تولیدی استان قم با کیفیت و اصیل است، معمولاً تولید کنندگان سوهان به سمت استفاده از این ارقام نمی‌روند.