رکوردزنی میلیونی تولید انار

بروزرسانی شده در: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰

گروه اقتصادی | انار به عنوان میوه زمستانی از محبوبیت زیادی در بین ایرانیان برخوردار است. هم برای تهیه سس‌انار و هم رب انار در کنار آب انار و انار دانه شده در شب‌های طولانی زمستان این میوه بهشتی مورد توجه عده زیادی است. در کنار تامین نیاز داخل انار ایران بازار صادراتی بسیار خوبی را نیز در اختیار دارد به همین دلیل هم تولید این میوه ایرانی بسیار مورد توجه است.
در حالی که بسیاری از باغات انار و پسته در سال‌های گذشته به دلیل کمبود آب و سرما به روزگار سخت خشکسالی دچار شده‌اند اما وزارت جهاد کشاورزی سعی کرد تا با کمک به کشاورزان تولید این محصول کشاورزی را افزایش دهد. حال امروز ابولقاسم حسن‌پور، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از تولید یک میلیون و ۱۰ هزارتن انار در کشور خبر داد و گفت: «امسال نرخ داخلی انار مناسب است و هر کیلوگرم از آن، سر باغ بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
امسال تولید انار به حدود یک میلیون و ۱۰ هزار تن رسید، در سال‌ جاری، باغداران توانستند به معنای واقعی برنامه اقتصاد مقاومتی را در کشور اجرا کنند. باغداران از برداشت و قیمت انار راضی هستند، قیمت داخلی انار مناسب است؛ به طوری که هر کیلو انار سر باغ با قیمتی بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.»
وی درباره علت رونق بازار انار، گفته است: « مردم از مزیت و خواص آنتی‌اکسیدانی بی‌نظیر انار که ناشی از اختلاف زیاد درجه حرارت بین شب و روز در ایران است، آگاهی پیدا کرده‌اند و همین امر موجب افزایش مصرف و بهبود بازار این محصول شده است. امسال میزان انار قرمز در بازار بالا رفته و ضریب رنگ‌پذیری این محصول خوب است. »
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت امور باغبانی در بخش دیگری از سخنان خود به انار داراب نیز اشاره کرد و اظهار داشت: « انار درجه یک و دو داراب فروش رفته و نوع درجه سه این محصول، به کارخانه‌های فرآوری در استان مرکزی منتقل شده است. قیمت هر کیلو انار درجه سه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان است.»
این گزارش تصریح می‌کند؛ با صرفه‌ترین انار دنیا در فین کاشان تولید می‌شود. همچنان که اگر پنج کیلو انار این شهر را خریداری کنید، می‌توانید    ۵/۴ کیلوی آن را مصرف کنید. چون تفاله ندارد.
انار فین امسال هنوز به بازار نیامده ولی به زودی این انار را در بازار مشاهده خواهیم کرد. باکیفیت‌ترین انارهای کشور نیز در شهرهای یزد، ساوه و نیریز شیراز تولید می‌شوند، انارهای این مناطق دانه مشکی و درشت هستند و همچنین گران‌ترین انار متعلق به یزد است که در سال گذشته
۷۵ درصد آن صادر شده و فقط ۲۵ درصد آن با قیمت نسبتا بالا به بازار آمد.