برنامه های تحقیقاتی انار در سال جاری به عنوان یکی از مهمترین الویت های پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه‌گرمسیری

بروزرسانی شده در: ۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸

برنامه های تحقیقاتی انار در سال جاری به عنوان یکی از مهمترین الویت های پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه‌گرمسیری
همکاری پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری در برگزاری کارگاه های آموزشی و اجرای طرح های تحقیقاتی انار با مشارکت بخش خصوصی و دانشگاه ها

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه ‌گرمسیری، دکتر مرتضی گل محمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه ‌گرمسیری در گفتگویی با روابط عمومی اظهار داشتند: انار درختی است که در مناطق نیمه گرمسیری رشد می کند و یکی از مهمترین محصولات باغی در ایران می باشد. بر اساس آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی، مجموع سطح زیر کشت انار در کشور حدود ۷۰ هزار هکتار با میزان تولید حدود یک میلیون تن و متوسط عملکرد ۱۴ تن در هر هکتار می باشد. بر اساس همین آمار استان های فارس، مرکزی، خراسان رضوی، اصفهان و یزد در رتبه اول تا پنجم از نظر سطح زیر کشت قرار دارند. مناطق شمالی کشور نیز از نظر تنوع انارهای وحشی و بومی بی نظیر بوده و منشا، انار ایران است. برنامه های تحقیقاتی انار در سال جاری به عنوان یکی از مهمترین الویت های پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه‌گرمسیری است.
بر همین اساس، دکتر محمدرضا وظیفه شناس عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه ‌گرمسیری و متخصص انار در گفتگویی اظهار داشتند:
از سال ۹۲ موسسه تحقیقات علوم باغبانی طرح مشترکی با عنوان ارزیابی ژرم پلاسم انار با استفاده از مارکرهای مرفولوژیکی و ملکولی به منظور انتخاب ژنوتیپ های برتر با پژوهشگاه بیوتکنولوژی در دست اجرا دارد که تا سال ۹۷ ادامه می یابد. همچنین طرح تحقیقاتی مصوب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنوان غربال گری کلکسیون ذخائر توارثی انار کشور از نظر مقاومت به عوامل محیطی و بررسی خصوصیات دارویی برخی ارقام از سال ۹۰ تا ۹۶ به اجرا در آمد.
ایشان در ادامه گفتند: پروژه مشترکی با دانشگاه تهران با عنوان تامین، حفظ و نگهداری هسته‌ های اولیه و پایه ‌های مادری سالم ارقام برتر انار که از امسال اجرایی شده است. همچنین از سال ۹۷ به مدت ۵ سال طرح اجرای دورگ گیری ارقام تجاری و وارداتی انار با دانه گرده ارقام بی هسته جهت دستیابی به رقم مطلوب در حال اجرا می باشد.
ایشان از انتقال بخشی از ژنوتیپ های کلکسیون ذخائر توارثی انار کشور به شمال کشور جهت داشتن پشتیبان ژنتیکی از این مجموعه ارزشمند خبر دادند و افزودند طرح انتقال ارقام تجاری انار به شمال کشور به صورت پایلوت جهت بررسی سازگاری ارقام در این منطقه در حال اجرا می باشد.
وی در ادامه افزود: از بهمن ۹۶ طرح تحقیقاتی برای لحاظ نمودن پایلوتی در شمال کشور به جهت بررسی و مقایسه رقم وارداتی انار واندرفول که توسط معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده، با ارقام برتر انار همزمان در ۶ استان کشور به مدت ۵ سال در حال اجرا می باشد. همچنین تکثیر بذری برخی ارقام انار جهت استفاده از مزایای پایه در پیوند ارقام مهم تجاری در شمال کشور انجام شده است.
دکتر وظیفه شناس اظهار داشتند: همکاری و عقد تفاهم نامه با بخش های خصوصی در ارتباط با ارتقاء و بهره برداری از انار جهت تولید نهال سالم، ترویج یافته های تحقیقاتی انار و سایر امور تحقیقاتی در حال انجام می باشد. همچنین همکاری و عقد تفاهم نامه با دانشگاه های مهم کشور جهت تحقیقات مشترک و محوری در خصوص باغبانی، آفات، بیماری ها، تغذیه، صنایع غذایی و دارویی انار در حال اجرا است.
ایشان درباره برگزاری دوره های آموزشی در مناطق انارخیز کشور گفتند: در سال ۹۶ شش مورد دوره آموزشی با همکاری دفاتر محصولات نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی و بخش ترویج و آموزش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور اجرا شد و پیش بینی برگزاری ۷ دوره آموزشی در سال ۹۷ شده است. همچنین در راستای فعالیت های آموزشی و ترویجی در ارتباط با محصول انار همکار نزدیکی با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص برگزاری برنامه های آموزشی از شبکه های مختلف شده است. همچنین ۲ سایت الگویی انار در ارتباط با محققین معین انتخاب شده و برنامه های مرتبط با آن از اسفند ماه ۹۶ شروع شده است.
ایشان همچنین از طراحی و ساخت اپلیکیشن محصول انار در سال ۹۶ خبر داده و گفتند این نرم افزار در سال ۹۷ اجرایی می شود.