خداحافظی با انار ساوه تا ۴ سال دیگر؟

بروزرسانی شده در: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰

فرماندار ساوه گفت: اکنون که برخی باغداران عملیات کف‌بر کردن درختان سرمازده را آغاز کرده‌اند، برخی نیز مردد هستند چراکه نه توان مالی برای این‌کار دارند و نه به اظهارات کارشناسان اعتقاد کامل دارند، در حالی که کارشناسان سرمازدگی را قطعی اعلام و تاکید کرده‌اند که تا چهار سال آینده از انار در ساوه خبری نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، محمد بهاروند در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی، افزود: سرمای هوای آخر آبان در بعضی نقاط ساوه تا ۲۰- درجه کاهش یافت و خسارت قابل توجهی به محصولات باغی و زراعی وارد کرد.


وی اظهارکرد: سرمازدگی زمانی اتفاق افتاد که درختان کاملا به خواب نرفته بودند و از طرفی با پایان یافتن بیمه محصولات دستورالعمل جدید ابلاغ نشده بود و این شرایط مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

وی با بیان این‌که در حوزه زراعت صد درصد و باغات ۹۰درصد خسارت دیده‌ایم و محصول کلزا در این شهرستان در اثر سرمازدگی صد درصد خسارت دیده است، افزود: سطح زیر کشت این محصول در ساوه ۵۰۰ هکتار و استعداد تولید هزار تن بوده است.

این مقام مسئول گفت: در حوزه محصولات باغی نیز باغات انار، انجیر، زیتون و انگور این شهرستان به وسعت ۱۱ هزار و ۵۴۲ هکتار و با استعداد ۱۵۵ هزار تن محصول دچار سرمازدگی شده‌اند. در این بخش ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت ایجاد شده است.

بهاروند خاطرنشان کرد: متاسفانه محصول انار برداشت شده و ذخیره شده در انبارها نیز در اثر این سرما از بین رفته است.