تولید ۳۲۰ میلیون اصله نهال شناسنامه دار تا پایان برنامه ششم توسعه

بروزرسانی شده در: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۹:۴۳

تولید ۳۲۰ میلیون اصله نهال شناسنامه دار تا پایان برنامه ششم توسعه تهران- ایرنا- رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی پیش بینی کرد، تا پایان برنامه ششم توسعه ۳۲۰ میلیون اصله نهال مثمر شناسنامه دار و اندام های تکثیری تولید می شود.

به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، ‘صغری خوشکام’ اصلاح باغات، کشت در اراضی شیبدار با بهره مندی آب های سبز و احداث نهالستان های مرجع متشکل از ارقام تجاری با عملکرد بالا و متحمل به شرایط اقلیمی کشور را از دیگر اهداف این معاونت در برنامه ششم توسعه عنوان کرد.
وی درباره تولید نهال شناسنامه دار اظهار داشت: امسال نزدیک به ۴۵ میلیون اصله نهال مثمر شناسنامه دار در نهالستان ها مجوز تولید شده است.
وی هرگونه خرید و فروش نهال مثمر بدون شناسنامه و بدون گواهی بهداشت در کشور را غیر قانونی خواند و تصریح کرد: ما موافق تولید و توزیع نهال بدون شناسنامه نیستیم.
خوشکام با بیان این که تعداد ۳۴۵ نهالستان دارای پروانه در سراسر کشور فعال است، گفت: این نهالستان ها به تایید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال رسیده و نهال ها در این نهالستان ها به روش های متداول امروزی و یا سنتی تولید می شوند.
به گفته وی، درحال حاضر بیشترین تعداد نهالستان های مجوز دار در استان آذربایجان غربی است و بیشترین میزان تولید نهال در استان های البرز و فارس صورت می گیرد.
خوشکام گفت: در دستور العمل ابلاغی به استان ها، وسعت نهالستان های مرجع برای تولید نهال گواهی شده با زیر ساخت های تجاری و بین المللی ۱۰۰ هکتار تعیین شده و این دستورالعمل نشان دهنده تخصصی بودن تولید نهال است ، بنابراین باتوجه به رویکرد معاونت امور باغبانی اصلاح باغات غیر اقتصادی است، تولید نهال سالم و با اصالت ژنتیکی که احتیاج به دانش فنی و زیر ساخت دارد در این دستورالعمل پیش بینی شده است.

** صادرات بیش از ۸۴۵ هزار اصله نهال درختان مثمر
وی به صادرات ۸۴۵ هزار و ۵۷ اصله نهال درختان مثمر تا ماه گذشته اشاره کردو گفت: بخش عمده این صادرات به کشوهای منطقه بوده است.
این مسئول در امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن موافقت با صادرات ارقام درختان میوه ای که مسیر ثبت به نام دولت جمهوری اسلامی را طی کرده اند، افزود: صادرات ارقام مثمر علاوه بر ارزآوری، امکان تبادل ژرم پلاسم را میان کشورها فراهم می کند.
خوشکام با بیان اینکه از سال آینده نهال گواهی شده که هسته های اولیه و مادری آنها در گلخانه های قرنطینه مطابق استاندارد های بین الملی نگهداری می شود تولید و وارد عرصه می شوند، گفت: سال آینده به منظور ایجاد تحول در تولید نهال سالم و اصیل در کشور تعداد قابل توجهی نهال گواهی شده از ارقام تجاری درختان میوه تولید و وارد باغات تجاری کشور می شود.
وی توسعه و حمایت از تولید نهال در شرایط کنترل شده (تولید در فضای بسته) یعنی واحدهای تجاری کشت بافت را از دیگر برنامه های معاونت امور باغبانی عنوان کرد و گفت: این ظرفیت در کشور وجود دارد که بتوان از ارقام بومی و تجاری با استفاده از تکنولوژی کشت بافت به نهال سالم، اصیل و گواهی شده دست یافت.
وی افزود: خوشبختانه با حمایت معاونت امور باغبانی انجمن تولید کنندگان نهال کشت بافت در کشور ایجاد شده که در برنامه تولید نهال کشور مفید و موثر هستند.
رییس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی، تعداد واحدهای تولید کننده محصولات کشت بافت را نزدیک به ۶۰ مورد عنوان کرد و اظهارداشت: این واحدهای تولیدی در قالب شرکت های دانش بنیان در انجمن مجتمع شده اند.
خوشکام گفت: در تعدادی از این واحدهای کشت بافت، گل محمدی، خرما، گردو، موز و گل و گیاهان زینتی به صورت رقم و پایه های رویشی درختان میوه تولید می شود.