تسهیلات ۱۵ ساله برای تبدیل اراضی شیبدار به باغ پرداخت می‌شود

بروزرسانی شده در: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی گفت: برای جلوگیری از روان‌آب‌ها، دولت تصمیم گرفته که ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی شیبدار استان گلستان را به باغات تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، محمدعلی طهماسبی امشب در جلسه ستاد بحران استان گلستان با بیان اینکه سرمایی که استان گلستان تجربه کرد بسیار ناگهانی بوده، اظهار داشت: از هر فردی که پرسیدیم می‎گفتند چنین سرمایی را که در آذر ماه اتفاق بیفتد به یاد نداریم و این موضوع تلنگری است که نسبت به تغییر اقلیمی که با آن رو به رو هستیم تغییر نگرش دهیم.

وی با بیان اینکه آن چیزی در استان گلستان اتفاق افتاده براساس مشاوره است، افزود: دولت تصمیم‎گرفته بود که برای جلوگیری روان آب‌ها کمک کند و  ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی شیبدار استان گلستان در دستور کار قرار گرفته است.

طهماسبی افزود: ۴ درخت گردو، زیتون، توت و فندوق برای کشت در اراضی شیبدار انتخاب شد و آن زمان در دولت مطرح شد و فاجعه‎هایی مانند خسارت منازل و مزارع را بیان کردیم و اعتباری برای آن گذاشته شد.

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات ۱۵ ساله و بازپرداخت صفر درصد به کشاورزان یکی از ابتکاراتی بود که برای احداث باغ‎ها در اراضی شیبدار به کار گرفته شده بود، افزود: در چند سال گذشته متاسفانه این طرح را آن‌قدر ضعیف کردند که تنها نامی از آن باقی مانده و درخواست ما این است که استاندار گلستان نسبت به این موضوع حساس باشد و پیگیر کند.

طهماسبی اظهار داشت: برای انتخاب رقم و گونه‎های گیاهی یک زمان ۳۰ ساله را بررسی کردیم و به نظر می‎رسد این گونه‎ها با توجه به این بررسی کفاف می‎کند.

وی همچنین پیشنهاد بازنگری در پهنه‌بندی‎های با در نظر گرفتن مدلی که در آینده اتفاق خواهد افتاد را در استان گلستان داد.

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه باغ‎هایی از مرکبات با گونه‎هایی در استان گلستان داریم که سرما نزده است، افزود: اگر بتوانیم الگوی کشت را به این سمت‌‎ها ببریم می‎توانیم نتیجه خوبی در باغداری استان گلستان بگیریم.

طهماسبی به کشت زیتون اشاره کرد و گفت: خداوند در زیتون قدرتی قرار داده که می‎تواند در هر سنی آن را جوان‎سازی کنیم  و باغات زیتون خسارت خورده که در استان گلستان دیدیم ریشه‎اش از بین نرفته و می‎تواند دوباره جوانه بزند.

وی افزود: ۱۴۲ هزار هکتار پوشش برف در ایران بوده که این میزان به ۴۲ هزار هکتار پوشش برف رسیده و باید با توجه به این پوشش، تغییر الگوی کشت را در استان داشته باشیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی پیشنهاد افزایش تسهیلات بخش کشاورزی از  ۱۰۰ میلیارد به ۲۰۰ میلیارد، ۵ ساله با نرخ ۱۰ درصد را داد و افزود: امیدواریم این اعتباری که به استان گلستان اختصاص یافته، ۱۰۰ درصد اختصاص پیدا کند.

طهماسبی از پیگیری مطالبه‌ای برای افزایش کمک برای شناسایی زیرساخت‎ها و سرمایه‎گذاری باغات استان گلستان خبر داد و افزود: ۳ خرید پرتقال برای شب عید در کشور وجود دارد که مازندران، گلستان و جنوب کشور است که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس قانون پرتقال درجه یک شمال در خرید تضمینی قرار دارد، افزود: این موضوع به عنوان یک مبنا بود که باید وزارتخانه آن را پیگیری کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: به جز خرید تضمینی درجه یک شمال امروز ۳ نوع  درجه خرید تضمینی اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه ۱۶ سایت خرید در استان مازندران وجود دارد، گفت: در استان گلستان نیز می‎توانید با بررسی که انجام می‎دهید، تعداد سایت‎های خرید را افزایش دهید.