باغداران مازندران از نهالستان های دارای مجوز خرید کنند

بروزرسانی شده در: ۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵

ساری- ایرنا-همزمان با آغاز جابجایی و کاشت انواع نهال هسته دار و دانه دار ،سازمان جهاد کشاورزی مازندران به باغداران استان هشدار داد که فریب ارزانی نهال های دیگر استان ها را نخورند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت :هر چند نهال های تولیدی در این استان به نسبت نهال های دیگر استان های کشور گران تر است ،اما باغداران خطر پذیری نهال های ارزان محتمل به آفت و بیماری را مورد توجه قرار بدهند.
عبدالرحمن زاغی توضیح داد: به دلیل گران بودن زمین و بالا بودن هزینه تمام شده ،قیمت انواع نهال تولیدی در مازندران به نسبت دیگر استان های کشور گران تر است.
وی در عین حال خطاب به باغداران مازندران گفت: توجه به این نکته که سرمایه گذاری و رسیدن به تولید محصولات میوه های هسته دار نظیر گردو و سیب پس از چهار تا ۹ سال است ، پس خریدن نهال از نهالستان های رسمی و دارای شناسنامه استان ،خطر پذیری ندارد.
زاغی به وجود ۲نهالستان هسته دار و دانه دار، انار و گردو ، ۲نهالستان زیتون و همچنین چندین نهالستان مرکبات در استان مازندران اشاره کرد و گفت: تمام این نهالستان ها تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی قرار دارند و جوابگوی نیازهای استان نیز هستند.
مدیر حفظ نباتات مازندران خاطر نشان کرد: این نهالستان ها به صورت دوره ای تحت نظارت کارشناسان باغبانی ،حفظ نباتات و مراکز تحقیقات استان قرار می گیرند.
**جابجایی نهال بین استان‌های کشور ممنوع است
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: هرگونه جابه‌جایی نهال بین استان‌ها، منوط به داشتن گواهی بهداشت نباتی و با هماهنگی حفظ نباتات استان مبدا و مقصد امکان‌پذیر است.
وی ادامه داد: با توجه به فصل جابه‌جایی نهال‌ها و احداث باغ درختان میوه هسته‌دار و دانه‌دار در استان، لازم است باغداران برای پیشگیری از ورود عوامل خسارت‌زای قرنطینه‌ای و غیرقرنطینه‌ای مانند بیماری آتشک سیب و گلابی و گال باکتریایی طوقه و ریشه درختان میوه هسته‌دار توجه کنند.
وی گفت: متقاضیان نهال برای احداث باغ از تولیدکنندگان مجوز‌دار نهال در استان اقدام به خرید و غرس نهال در باغ خود کنند.
زاغی گفت: در صورت مشاهده توزیع‌کنندگان نهال که بدون مجوز و داشتن گواهی قرنطینه اقدام به فروش و جابه‌جایی نهال بین استان‌ها ‌کنند ،از طریق دستگاه‌های تعزیراتی و انتظامی مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
مازندران ۴۶۰هزار هکتار زمین های زراعی و باغی دارد که ۲۳۰ هزار هکتار شالیزار ۱۱۰هزار هکتار آن باغ مرکبات و مابقی باغات هسته دار نظیر سیب ، گلابی ، گردو، هلو ، شلیل و انار است.