بازدید هیئت داوران از پنج ارقام پیشنهادی نوید بخش انار جهت نامگذاری

بروزرسانی شده در: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰

بازدید دکتر مرتضی گل محمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری از پنج ارقام پیشنهادی نوید بخش انار جهت نامگذاری

دکتر مرتضی گل محمدی رئیس پژوهشكده مركبات و میوه های نیمه گرمسیری  به نمایندگی از موسسه تحقیقات ثبت گواهی بذر نهال و همراه دکتر جواد فتاحی مقدم ,  با حضور به نژاد گر انار دکتر محمد رضا وظیفه شناس و سید عسکری خاکزاد از شرکت انار صاحبی و دکتر حبیب الله میرزنده دل محقق برجسته انار کشور

ضمن بازدید و ثبت مشخصات در جداول مرتبط با نامگذاری ارقام نسبت به بررسی دقیق صفات برتر این ارقام از قبیل هسته نرمی، زود رسی، طعم و مزه ،و … اقدام نمودند.

دکتر گل محمدی افزود : یکی از کارهای خوبی که در این نهالستان با کمک بخش خصوصی انجام شد ، تولید ارقام جدید می باشد که امروز شاهد ارزیابی این ژنوتیپ ها هستیم و انشالله با معرفی این ارقام می توان تحول چشمگیری در تولید ارقام جدید و بحث صادرات این محصول ارزشمند برای ایران داشته باشیم.

موسسه تحقیقات چه فعالیتهایی برای تجاری سازی این ارقام قرار است انجام دهد؟

دکتر گلمحمدی : یکی از کارهای ارزشمند که با کمک بخش خصوصی و مرکز تحقیقات کشاورزی یزد و پژوهشکده مرکبات، تولید ارقام هیبرید است که ویژگی ها و امتیازات منحصر به فردی دارند و پس از اینکه این هیبرید ها تولید شدند مورد ارزیابی داوران و کارشناسان قرار می گیرند که امروز این کار در حال انجام است و بر اساس ارزیابی ها و بررسی های اولیه شکل گرفته ، ویژگی ها و امتیازات ممتازی دارند. قطعا” ما انشالله چهار تا پنج رقم جدید از انار این نهالستان را با توجه به اینکه تولید در این نهالستان بصورت استاندارد با مجوز و زیرنظر موسسه ثبت و گواهی و نظارت پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری می باشد و با کمک محققین مرکزتحقیقات انار معرفی خواهیم کرد.
بنابراین ما در یک بازده زمانی خیلی کوتاه نهالهای اصیل و خوب را تولید خواهیم کرد و این نوید را می توانم بدهم، انشالله از سال آینده در سطح وسیع از این پنج رقم که معرفی خواهد شد در اختیار باغداران قرار بگیرد و با توجه به ویژگیهایی که این ارقام دارند دارای هسته نرم می باشند که می تواند تحول چشمگیری در صنعت انار کشور ایجاد کند و همچنین زود رس بودن آن است که می تواند به سرعت وارد بازار شوند و با محصولات دیگر رقابت کنند و هچنین ویژگی ممتاز دیگر کشور جمهوری اسلامی که در تولید انار در جایگاه نخست دنیا قرار دارد و منشاء انار در ایران است و با توجه به اینکه زادگاه انار در واقع استانهای شمالی کشور بوده و به نوعی یک توانمندی در تولید این محصول است و ما در واقع انتظار این را داریم که در سالهای آینده صادرات خوبی از این محصول داشته باشیم.
با توجه به اینکه کیفیت و نوع محصولات که در این ارقام جدید ایجاد شده با ارقام سایر کشور ها رقابت می کند و خیلی از این ارقام امتیازات بالاتری ارقام تجاری دنیا دارند.

 به نژاد گر انار دکتر محمد رضا وظیفه شناس:

دکتر محمد رضا وظیفه شناس محقق انار کشور و عضو هیئت علمی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی یزد
اهمیت دستیابی به این ارقام چه است؟ و چه اندازه در صادرات و بازاربابی، این محصول تاثییر گذاراست؟
دکتر وظیفه شناس اظهار داشت :اصلاح انار یکی از مواردی است مهم و اگر بخواهیم ارقامی که از نظر کیفیت ضعیف باشد کشت کنیم و عوامل کیفی را نداشته باشد ، کشاورز ضرر خواهد کرد.
این پروژه تلاقی ارقام از سال 1382 شروع شد. این بحث تلاقی از این بابت ارزشمند بود که توانستیم با کارهای یکه انجام دادیم، رقم هایی که خصوصیات خاصی داشتند مثل نرم هسته بودن ولی رنگ دانه خوبی نداشتند.
این ارقام را با ارقام تجاری کشور از قبیل ( رباب فارس – ملس یزدی – ملس ساوه – شیشه کپ فردوس) و برخی از ارقام خارجی مثل واندرفول و مولار که ارقامی هستند وادرداتی ولی همواره آن خصوصیات سازگاری در منطقه را نداشتند. این موارد در کنارش انجام شد.
آیا این ارقام قابلیت کشت با همان کیفیت ، در تمام کشور را دارد؟
دکتر وظیفه شناس : ما براساس پروتکل هایی که موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور به ما داده ، لازم است که در ناطق مختلف کشور همزمان کارهای اصلاحی انجام گردد، اتفاقی که افتاد، همزمان علاوه بر اینکه ما در استان مازندران کشت را انجام دادیم در استان خراسان جنوبی و استان یزد هم به عنوان پایلوت تحقیقات بحث DUS را بررسی کردیم یعنی صفات خصوصیات که ما به دنبال آن هستیم که خوشبختانه همه این ارقام توانستند این ثبات را داشته باشد. یعنی این می تواند یک نوید بخش باشد برای کشاورزان.
انار بشدت وابسته به شرایط آب و خاک است یعنی این نیست انار را در هر شرایط به عمل آورد و انتظار داشت رقمی برتر است در شرایطی که کمبود آب داریم و شرایط خاک ضعیف باز هم همان کیفیت را داشته باشد.

دورگ گیری ها بین چه ارقامی انجام شد؟
دکتر وظیفه شناس: تعداد ارقام والدین زیاد بودند و ما بیست تا از والد پدر و مادر را برداشتیم و یک اصلاحی است که به عنوان گرده افشانی محدود و کنترل شده رسیدیم به یک میوه هایی که شاخص خیلی خوبی بودند و مجددا” این میوه ها باید کشت می شدند صرف اینکه میوه هایی بدست بیاوریم که کار گرده افشانی است و باید مناطق مختلف کشت میشدند وما این ارقام را در سه منطقه کشور شرق- مرکز – شمال کشت کردیم و خوشبختانه صفات مشابه داشتند. این پروسه بسیار طولانی است و سال هشتاد ، هشتادویک شروع شد و الان سال نودونه و یک پروسه اصلاحی حدود 19 سال زمان خواهد برد.

عکسهای مرتبط: