افت صادرات انار و پسته ایران

بروزرسانی شده در: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱

یک صادرکننده محصولات کشاورزی و عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوری سمنان از افت صادرات انار و پسته ایران به بازارهای بین‌المللی خبر داد.


به گزارش ایسنا، بهروز احمدی در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق سمنان که با محوریت مشکلات کم‌آبی در اتاق سمنان برگزار شد اظهار کرد: بسیاری از محصولات باغی و زراعی و از جمله پسته و انار استان سمنان از کیفیت بالایی برخوردار است.

این صادرکننده محصولات کشاورزی با اشاره به کاهش سهم ایران از صادرات انار و پسته در بارارهای جهانی افزود: سهم  ما از کشاورزی صنعتی بسیار ضعیف است و این در حالی است که رقبای ما توانسته‌اند با توسعه کشت گلخانه‌ای و مدیریت صحیح منابع، سهم ایران را در بازارهای جهانی تسخیر کنند.
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوری سمنان، زمین، خاک و آب را رکن کشاورزی دانست و گفت: تا زمانی که نتوانیم منابع موجود را به درستی مدیریت کنیم تولیدات کشاورزی ما نیز با چالش  مواجه خواهد بود.

وی از آب به عنوان یک نیاز اساسی در کشاورزی استان سمنان نام برد و اضافه کرد: در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ حلقه چاه کشاورزی در استان سمنان وجود دارد که دو هزار و ۱۰۰ حلقه آنها مجهز به کنتور هوشمند هستند.

احمدی با اشاره به محدودیت در استفاده از آب در چاه‌های مجهز به کنتور هوشمند ادامه داد: این وضعیت به گونه‌ای است که بهره‌برداران به شدت به‌سیستم کنتور هوشمند معترض بوده و خواهان نصب کنتور حجمی هستند.

عضو اتاق سمنان بحران آب را جدی دانست و گفت: وضعیت  آب، بحران سفره‌های زیر زمینی، کاهش نزولات آسمانی، نشست زمین، تغییرات اقلیمی و … از دغدغه‌های جدی است که باید با یک مدیریت درست برای کاهش اثرات سوء آنها در تولید و کشاورزی چاره‌اندیشی کرد.

وی بر لزوم اصلاح کشت در استان سمنان تاکید و اظهار کرد: تکثیر و گسترش کشت گلخانه‌ای، صنعتی شدن کشاورزی، احیاء قنوات و استفاده بیشتر از آب‌های سطحی، تصفیه آب‌های خاکستری و ایجاد تشکل‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد در بخش آب و … از دیگر مسائل مهمی است که باید مورد توجه جدی مردم، مسوولان و فعالان بخش تولید و کشاورزی قرار گیرد.