احتمال سرمازدگی باغات انار ساوه

بروزرسانی شده در: ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳

saveh

با توجه به کاهش دما طی روزهای گذشته در شهرستان ساوه بنا براعلام مقامات جهاد کشاورزی این شهرستان احتمال دارد باغات انار با پدیده سرمازدگی مواجه شده باشند.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به سرمای بیش از حد روزهای گذشته در این شهرستان اظهار کرد: بنا بر اعلام ایستگاه هواشناسی در منطقه غرق‌آباد از توابع شهرستان ساوه دمای هوای این نقطه به منفی ۱۳ درجه کاهش پیدا کرده بود .

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از باغات انار در منطقه دشت لوئین این منطقه قرار دارند، بیان کرد: با کاهش محسوس دما احتمال سرمازدگی باغات انار و درختان انجیر و نیز مزارع کلزا می‌رود که باید با افزایش دما و رسیدن به بالای صفر درجه شاهد فعل و انفعالاتی درخت نظیر پوست اندازی و … باشیم تا به طور دقیق اعلام شود که باغات در اثر سرمازدگی به چه میزان خسارت دیده‌اند.

خلیلی با اشاره به اینکه دمای هوا به اندازه ای نبوده است که باغات پسته و زیتون را با این پدیده مواجه سازد، اظهار کرد: در خصوص باغات انار طبیعی است که در اوایل فصل سرما و زمانی که درختان انار هنوز به خواب کامل نرفته بودند و مدت زمان کوتاهی از برداشت محصول آنان گذشته بود، در مواجهه با سرما دچار سرمازدگی شوند.

وی با اشاره به اینکه میزان خسارت وارده به باغات در نتیجه سرمازدگی با گرم شدن نسبی هوا و با بررسی کارشناسان طی روزهای آینده اعلام خواهد شد، اظهار کرد: به باغداران توصیه می شود نسبت به بیمه باغات خود اقدام کنند تا در صورت مواجه شدن با سرمازدگی بتوانند خسارت خود را دریافت کنند.

معاون فنی واجرایی جهادکشاورزی ساوه در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه احتمال می رود که باغات ساوه دوباره خاطره تلخ سرمازدگی سال ۱۳۸۶ را تجربه و باغداران اقدام به کف بر کردن درختان کنند، گفت: خیر این اتفاق با این میزان سرما بوقوع نخواهد پیوست چرا که درجه هوا به حدی نبوده است که درختان کف‌بر شوند.