مبارزه بیولوژیکی با آفت کرم گلوگاه انار در خراسان رضوی

بروزرسانی شده در: ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

مبارزه با آفت کرم گلوگاه در باغهای انار استان خراسان رضوی به صورت بیولوژیکی انجام می شود.

در این استان به دلیل اهمیت بالا صادرات انار امکان سم زدن به این محصول وجود ندارد زیرا وجود هر گونه آفت آن می تواند بر کاهش مرغوبیت کالا و رغبت خریداران تأثیرگذار باشد بنابراین مبارزه به موقع با آفت این میوه صادراتی بسیار مهم و حیاتی است.

با توجه به کاهش پارسال میزان تولید انار و افت چشمگیر حجم صادرات آن، امسال کیفیت این محصول و مرغوبیت آن از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

آمادگی به منظور آفت زدایی بیولوژیک در باغهای انار استان با پرورش زنبور “تریکوگراما” برای مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار در دو مرکز تولید زنبور (انسکتاریم) انجام شده است.

امسال تاکنون گزارشی از مشاهده این آفت در باغهای انار دریافت نشده است. البته بروز آفت غیر منتظره نیست و پیش بینی می شود با توجه به وضعیت آب و هوایی در آینده نزدیک شاهد گزارش مشاهده این آفت باشیم. بر این اساس دو مرکز تولید زنبور (انسکتاریم) در خراسان رضوی به منظور تولید زنبورهای ویژه برای مبارزه بیولوژیک فعالیت دارند.

مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار طی دو روش مکانیکی و بیولوژیکی انجام می‌شود. درمبارزه مکانیکی، گل یا تاج انار جدا می شود اما در مبارزه بیولوژیک با رهاسازی زنبور تریکوگراما با آفت مقابله صورت می گیرد.

پارسال نیز مبارزه بیولوژیک با آفت کرم گلوگاه انار در سطح ۱۲۵ هکتار باغ خراسان رضوی انجام شد. هفت هزار و ۲۰۰ هکتار باغ بارور انار و ۱۳۰۰ هکتار باغ غیربارور این میوه در استان وجود دارد. پار سال ۹ هزار هکتار از مجموع ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار انارستان خراسان رضوی دچار سرمازدگی و همین امر موجب شد تولید انار استان از ۱۵۰ هزار تن به ۱۵ هزار تن کاهش یابد.

سالانه از سطح ۳۱۶ هزار هکتار باغهای خراسان رضوی یک میلیون و ۵۰ هزار تن انواع محصولات برداشت می‌شود.