دکتر گرگوری مویسیویچ لوین در کلکسیون ارقام انار ترکمنستان(شوروی)

بروزرسانی شده در: ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳

گرگوری مویسیویچ لوین یک متخصص کشاورزی، آموزش دیده از لنینگراد که بیش از ۴۰ سال رهبری پرژه میوه های نیمه گرمسیری در ایستگاه تحقیقات آزمایشگاهی kopet dag ترکمنستان را عهده دار بود. و این کلکسیونی دارای  ۱۱۷۱ گونه انار از ۲۷ کشور دنیا میباشد.

لوین در دره های کوهستانی ترکمنستان منطقه آسیا مرکزی که زادگاه انار و آخرین رویشگاه انار وحشی “vild pomegranate” می باشد شروع به جمع آوری ارقام انار کرد. خانه او یک ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی دور افتاده در کوهستان بین مرز ترکمنستان و ایران قرار داشت.
بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی بوجه دولتی برای تحقیقات کم شد و بنابراین لوین مجبور شد در سال ۲۰۰۲ از ایستگاه تحقیقات دست بکشد و به اسرائیل مهاجرت کند.او با همسرش در یک آپارتمان کوچک در یکی از شهرهای اسرائیل زندگی می کنند.
کتاب او در سال ۲۰۰۴ توسط انتشارات کالیفرنیا کوچک به نام “جاده های انار” منتشر شد. که خاطرات ایشان در این چند مدت را نشان می داد، کتاب جاده های انار بسیار عالی برای خواندن می باشد.

با منابع تاریخی و ادبی، داستان های انار و ماجرا های الهام بخش، پر شده است. این کتاب به نتایج بسیاری از سال های تحقیقات توسط دکتر لوین و موارد بسیاری از ویژگی های گیاه شناسی در خصوص انار است.
پس از لوین دولت ترکمنستان دستور داد که ایستگاه تحقیقاتی را با بلدوزر تخریب کنند. و ایشان قبل از اینکه ترکمنستان را ترک کند قلمه های بهترین ارقامش را به دانشگاه دیویس کالیفرنیا فرستاده شد و در حال حاضر نهالها زندگی دوباره گرفتند و به بار نیز نشستند.
جف مرسفلدر مدیر گلخانه در آزمایشگاه وزرات کشاورزی در دانشگاه دیویس کالیفرنیا می گوید:(( همه آن ۹۰ ارقامی که لوین در سال های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ برای ما فرستاد در کلکسیون ما وجود دارد و این انار ها آینده خوبی برای رشد دارند و پیش بینی تقریبا تمام انار ها که امروزه در ایالات متحده به فروش می رسند یک نوع هستند که Wonderful نامیده می شوند میوه های قرمز با دانه هایی نیمه نرم و برخی دیگر از ارقامی که لوین فرستاد دانه های بسیار نرم دارند و دارای قابلیت تجاری بالا هستند)).