۱۰ کشور برتر تولید کننده انار در جهان ۲۰۱۹

بروزرسانی شده در: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹

انار یک میوه باستانی است که در دهه های مختلف،در بخش های مختلف جهان رشد کرده است. این میوه فواید بسیاری برای انسان ها دارد.انار داری آنتی اکسیدان است وخوا ص ضد تومورو ویروس است، علاوه بر این منبع خوبی سرشار از ویتامینA,E,C  و فولیک اسید می باشد.

این میوه گردش خون شما را افزایش می دهد، گلو درد، کم خونی، اختلالات معده، دیابت، سرطان و بیماری های دیگر را درمان می کند. به علت مزایای بهداشتی انار،این میوه امروزه بسیار محبوب است وتولید آن دارد روز به روز در بخش های مختلف جهان افزایش می یابد. در پنج سال گذشته، آمار نشان می دهد که واردات این میوه به بخش های مختلف جهان بیش از دوبرابر افزایش یافته است. در اینجا می خواهیم شما را به ۱۰ تا از برترین کشور های تولید کننده انار در سال ۲۰۱۹ به شما نشان دهیم.

۱-ایران(Iran)

بزرگترین تولید کننده انار، ایران است کشوری با رکورد تولید بیش تر ۱ میلیون تن در سال تخمین زده می شود.اکثر محصولات اریران برای صادرات به کشور های دیگر عرضه می شود.برآورده شده است که یک کیلو انار در ایران به ارزش ۹ تا ۱۰ دلار است که با ارزش چیزی حدود یک بشکه نفت ۵ کیلوگرمی برابری می کند. عمده صادرات از این کشور به کشور های حاشیه خلیج فارس و چین می باشد.

۲-ایالات متحده(United States)

ایالات متحده یکی دیگر تولید کننده بزرگ انار در جهان است.این کشور برای مواد غذایی مختلف،محصولات تولیدی بسیار خوب و تولید میوه شناخته شده است و همچنین یک صادر کننده بسیار خوب می باشد. این کشور به عنوان بزرگترین رقیب ایران از لحاظ تولید محسوب می می شود.ایالات متحده در حال حضر در معرض کاهش تولید میوه است.میوه های ایالات متحده به علت طعم شیرین و اندازه های بزرگ بسیار مورد توجه کشور های دیگر قرار گرفته است.

۳-چین(China)

چین با تولید مقدار بسیار از انار رتبه سوم را دارد.انار در دهه ۸۰ در چین معرفی شد.انار در استان های سیچوان،یوننان و هنان رشد بهتری دارد.محبوبیت رو به رشد انار در چین همچنان با افزایش تعداد مصرف کنندگان بیشتر شده است، و کشاورزان محصولات خود را در بسیاری از شهر های کشور می فروشند. با توجه به آمار بازار در چین، برآورده شده است که تولید کشور در سال ۲۰۱۵ به طور متوسط ۱۲۰۰۰ یوان در هرهکتار است.

۴-هند(India)

هند رتبه چهارم را در میان تولیدکنندگان بزرگ انار در جهان را دارد. هند همچنین برای تولید انواع دیگر میوه ها نیز شناخته شده است.انار یکی از محبوب ترین میوه ها دراین کشور است.بخشی از محصولات هند به مناطق خلیج فارس فروخته می شود. در این کشور تقاضای میوه باعث افزایش قیمت میوه شده و در نتیجه کشاورزان را تشویق کرده تا تولیدات خود را افزایش دهند.

 

۵-اسرائیل(Israel)

انار بیشتر در مناطق مرکزی و جنوبی این کشور کشت می شود، در حالی که کل این کشورشرایط آب و هایی بسیار خوبی برای کشت انار وجود دارد.اکثر تولیدات در این کشور به بازارهای اروپا صادر می شود که در آن کشورها از بزرگترین سهم بازار برخوردار است.تخمین زده می شود که میوه در بازارهای اروپا هزینه ای حدود ۵ یورو به ازای هر ۳٫۵ کیلوگرم بدست می آورد که بازده خوبی برای کشاورزان دارد.

۶-مصر(Egypt)

مصر رتبه ششم درمیان بزرگترین تولیدکنندگان انار را دارد. مصر برای دو نوع اصلی از انار شناخته شده است.که این دو نوع انار واندرفول و بلدی می باشد.به نظرمی رسد که انار بلدی دارای پوست ضعیف تر نسبت به انار واندرفول دارد.از سوی دیگر،انار بلدی عطر ور طعم شیریتری نسبت به انار واندرفول دارد. انار از مصر به سیشل،موریس،بنگلادش و مالدیو و دیگر کشور ها صادر می شود.برآورده شده است که صادرات انار به طور متوسط ۷۰۰ تن انار در سال است.

۷-اسپانیا(Spain)

کشاورزان اسپانیا در سال های اخیرنشان داده اند که روند رشد کشاورزی چشمگیراست که همچنان به افزایش تولید انار در کشور ادامه می دهد. در دو سال گذشته تخمین زده شده است که توید انار تا ۲۰% افزایش یافته است.انواع مختلف انار در سراسر اسپانیا می کند که  شهرهای والنسیا و آلیکانته بزرگ ترین شهرها در تولید انار در اسپانیا هستند. میوه های اسپانیا به طور عمده به روسیه صادر می شود که بیش از ۳۰% از کل صادرات را صادرات انار تشکیل می دهد.

۸-ترکیه(Turkey)

در سال های اخیر، ترکیه شاهد روند جدید افزایش تولید بوده است.آمار منطقه ای نشان می دهد که صادرات انار۱۰۸٫۴ میلیون دلار در سال ۲۰۰۴ افزایش یافته است و ۹٫۴ میلیون دلا در سال ۲۰۰۹ می باشد. علیرغم حجم زیاد صادرات، انار در بازار های داخلی که مصرف کم دارند محبوب نیست.مقامات با این حال، به دنبال راه هایی برای افزایش این روند و افزایش مصرف داخلی هستند که به کشاورزان کمک می کند.

۹-افغانستان(Afghanistan)

افغانستان به عنوان گهواره ای از تولید انار در نظر گرفته شده است.افغانستان دارای تاریخ غنی در تولید و صادرات میوه است که به چندین دهه رسیده است.این در حالی بود که که در سل ۱۹۷۰ به علت بی ثباتی سیاسی که منجر به کاهش صادرات شده است قطع شد.پس از جنگ صنعت دوباره محبوب شد و در سال ۲۰۰۹ هزاران نهال انار در افغانستان کاشته شد که در همان سال یک کارخانه تولید آبمیوه ساخته شد که بسیار سودمند برای کشاورزان بود. این کار نه تنها هزینه های محلی میوه را افزایش داد بلکه باعث تقویت بیشتر کشاورزان و تقویت صنعت کشاورزی شد.

۱۰-بلژیک(Belgian)

بلژیک هم یکی دیگر از تولید کنندگان بزرگ انار است. مصرف زیاد انار در این کشور باعث شده است که کشاورزان محلی نتوانند به طور کامل تغذیه بازار محلی را تامین کند که نیازمند ئاردات است. این کشور برای رشد انواع واندرفول در مقدیر زیادی شناخته شده است، هر چند انواع دیگر آنار در این کشور رایج است.