توصیه باغی برای باغ های انار جوان و تازه احداث شده

بروزرسانی شده در: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸

باغدارانی که درخت جوان یک ساله دارند و باغدارانی که به تازگی اقدام به احداث باغ انار نموده اند

  • قیم گذاری در هنگام کاشت نهال کمک مؤثری به استقرار و رشد عمودی نهال می کند. غالباً در هنگام کاشت نهال استفاده از این وسیله به فراموشی سپرده و یا کم اهمیت داده می شود. قیم گذاری نهال را از آسیب های ناشی از وزش باد و شکستگی مصون نگه می دارد. فرم و استحکام قیم ها می تواند متناسب با وضعیت نهال یا شرایط خاص هر منطقه انتخاب شود.قیمها باید در قسمت غربی نهالها ( سمتی که باد می وزد) نصب شوند با مخالف بودن با باد، مانع شکستگی نهال یا درخت گردد. و سعی کنید از قیمهای فلزی محکم مثل قوطی فلزی استفاده کنید.
  • آبیاری درخت انار باید به موقع انجام شود تا درخت انار بتواند ریشه‌های جدید تولید بکند و از رطوبت خاک حداکثر استفاده را بکند.زیادی آب هم برای درخت انار مضر میباشد و باعث پوسیدگی ریشه و طوقه درخت میگردد.
  • نهالهای در زمان تورم جوانه برگ قرار دارند برای توسعه رشد ریشه در خاک و افزایش جوانه‌ و تسریع رشد نهال میتوانند از هیومیک اسید که  زمان شروع مصرف آن از اوایل بهار(تورم جوانه ها) بوده  و هر دو ماه مصرف آن تکرار و از طریق آب آبیاری استفاده قرار گیرد و نحوه مصرف آن بدلیل آنکه این محصول با برندهای مختلف ساخت ایران یا برخی کشورها بصورت وارداتی و با درصد های متنوع در بازار ایران عرضه میشوند دارای میزان مصرف متنوعی هستند که در بروشور پیوستی میزان مصرف صحیح قید شده است برخی دارای مصرف خاکی هستند و برخی مصرف محلول پاشی. هم بصورت جامد پودری و گرانوله در بسته های یک کیلویی تا بسته های ۵۰ کیلویی عرضه میشوند. برخی شرکتها نیز بصورت مایع در ظروف یک لیتری – ۲ لیتری – ۵ لیتری – ۲۰ لیتری به بازار عرضه کرده اند.
  • از کودهای کامل N , P , K(20+20+20)  هر ماه یک بار بصورت محلول پاشی برگی با فرمول اختلاط یک در هزار لیتر آب تا فصل خزان درخت انار انجام گیرد.

کود کامل:

به کودهایی که دارای هر سه عنصر N , P , Kباشند کودهای کامل گفته میشود. این کودها اغلب با فرمولهای پیچیده‌تری تولید میشوند و حاوی تعداد بیشتری عنصر (در ترکیبهای شیمایی مختلف) هستند و سعی میکنند از تمام تقریبا ۱۶ عنصر شناخته شده موثر در تغذیه گیاهان در ترکیب خودشان داشته باشند.

در کودهای کامل به ترتیب درصد وجود هر عنصر ذکر میشود. مثلا در کود ۲۰+۲۰+۲۰ از هر سه عنصر به اندازه مساوی (حدود بیست درصد) در آن کود استفاده شده است. مابقی ترکیب سایر عناصر پرمصرف و کم‌مصرف است.

کود های ازته (N)در رشد رویشی گیاه ( افزایش شاخ و برگ گیاه ) موثر هستند و کودهای فسفره(P) و پتاسه(K) در رشد ریشه ، گلدهی ، رشد میوه ، طعم و مزه در میوه و … نقش دارند .