رئیس جهاد کشاورزی مازندران : توسعه باغ در دشت به صرفه نیست

بروزرسانی شده در: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲

ساری- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: هر چند تغییر کاربری زمین های کشاورزی برای کشت دیگر ،ممنوعیت قانونی ندارد، اما حمایت دولت در دشت ها فقط کشاورزی زراعت به ویژه برنج و دانه های روغنی است و باغداری مقرون به صرفه نیست .

دلاور حیدر پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :توسعه باغ ها را در ۱۵سال اخیر به اندازه کافی در دشت های مازندران داشته ایم که امروز بسیاری از این باغها به عنوان باغ های درجه سه و کم بازده هستند.


وی ادامه داد: در یک دهه اخیر توسعه باغ های مرکبات و سیاه ریشه نظیر هلو و شلیل رشد غیر متعارف در دشت های استان مازندران داشته است ،به طوریکه نهالستان های قانونی و غیر قانونی زیادی در حاشیه جاده های اصلی و فرعی شهرستان های استان بوجود آمده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خطاب به کشاورزان توصیه کرد به هیچ عنوان باغداری در دشت ها را ایجاد و یا توسعه ندهید و تاکید کارشناسی کشاورزی بر کشت محصولات زراعی در دشت ها است.
وی با تاکید مجدد که باغ ها در دشت ها بازده اقتصادی ندارند، گفت: کشاورزان می توانند باغ های درجه سه خود را در دشت ها از حالت باغ خارج کنند و به زراعت که درآمد خوبی دارد ،برگردانند.
حیدر پور با بیان این نکته که حمایت دولت از برنجکاران فقط از کشاورزان گیلان و مازندران است و استان های دیگر به دلیل محدودیت آب ، تحت حمایت دولت در برنجکاری قرار نمی گیرند ،گفت: پیشنهاد کارشناسی این است که با توجه به ایجاد بازار مطمئن برنج و از طرفی این محصول استراتژیک در امنیت غذایی مهم است، باغات در دشت ها به برنجکاری برگردد.
وی با بیان اینکه با اضافه شدن یک هکتار به کشت شالی برنج ، وابستگی به واردات برنج ۸۰ نفر در کشور کم می شود، گفت : از آنجاییکه زمین های شالیزاری قابلیت انجام کشت مجدد و کشت دانه روغنی کلزا را دارد، درآمد کشاورزی نیز افزایش می یابد.
مازندران سالانه با کشت ۲۱۵هزار هکتار شالی و تولید بیش از ۹۵۰هزار تن برنج سفید ، ۴۲درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: دانه روغنی کلزا محور کشت محصولات پائیزه استان است و دولت پنج بسته حمایتی را برای توسعه کشت این محصول راهبردی در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه امسال قرارداد کشت دانه روغنی کلزا در بیش از ۱۳هزار هکتار زمین های مازندران منعقد شده است، گفت: تامین بذور یارانه ای ،بیمه رایگان، پرداخت تسهیلات ۲۵میلیون ریالی برای کشت کلزا در هر هکتار، تسهیلات ۷۵میلیون ریالی برای خرید ادوات کشاورزی و ۲میلیون ریال کمک نقدی بلاعوض برای خرید علف کش ها از حمایت های دولت برای رونق کشت کلزا است.
**توسعه باغ های مرکبات و سیاه ریشه در ارتفاعات و زمین های شیبدار در مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: توسعه باغ فقط در دامنه ها و زمین های شیب دار مورد حمایت دولت است که کمک بلاعوض مالی و فنی از سوی این سازمان انجام می شود.
حیدر پور خاطر نشان کرد: امروز به ازای توسعه پنج هزار متر مربع باغ در ارتفاعات استان ، جواز ساخت یک واحد مسکونی ۱۲۰ متری در این مناطق به عنوان تشویق صادر می شود.
وی به شناسایی حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی شیب دار مستعد برای باغداری در ارتفاعات مازندران خبر داد و گفت: همزمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید ، پرداخت ۴۵۰ میلیارد ریال برای توسعه باغات مازندران در مدت سه سال ( ۹۳تا ۹۵) به تصویب رسیده است.
۱۶۰هزار هکتار از زمین های مازندران را باغها تشکیل می دهند که ۱۱۰هزار هکتار آن باغ مرکبات است.
مازندران ۴۶۰هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد که سالانه بیش از ۶میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا