هشت هزار و ۵۰۰ تن انار از باغ های بهشهر برداشت شد

بروزرسانی شده در: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲

ساری- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بهشهر گفت: با پایان یافتن برداشت انار از باغ های بهشهر، امسال ۸ هزار و ۵۰۰ تن انار از انارستان های مناطق مختلف این شهرستان برداشت شد.

خلیل حقیقی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در شهرستان بهشهر در مجموع ۹۵۰ هکتار انارستان وجود دارد و برنامه جهاد کشاورزی برای توسعه سالانه حدود ۱۰۰ هکتار انارستان جدید است.
وی افزود: در سال گذشته با توجه به برگزاری جشنواره های مختلف ۳۰۰ هکتار به انارستان های بهشهر افزوده شده است و براساس برنامه ریزی تلاش داریم تا به دلیل شرایط موجود برای کشت انار و باروری مناسب آن در بهشهر، سالانه حدود ۱۰۰ هکتار انارستان جدید ایجاد کنیم.
حقیقی اضافه کرد: به دلیل اینکه انار درختی مقاوم در برابر سرمازدگی است و در شرایط مختلف آب و هوایی کشت می شود، افزایش سطح کشت در اراضی این شهرستان با قوت دنبال می شود.
وی با بیان اینکه کشت انار در مناطق مختلف شهرستان بهشهر و حتی در سطوح شیبدار و کوهستانی و حاشیه دریا در مناطق میانکاله، سابقه دیرینه ای دارد، اظهار کرد: بر همین اساس بیشتر انار بهشهر به صورت تازه خوری مصرف می شود.
مدیر جهادکشاورزی بهشهر ادامه داد: مازندران رتبه سوم تولید انار کشور را داراست و در این بین، شهرستان بهشهر رتبه اول در کشت انار استان مازندران را دارا است.
حقیقی همچنین با اشاره به انارهای وحشی ترش در میانکاله بهشهر گفت: در حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی میانکاله بهشهر در حاشیه دریای خزر و در منطقه حفاظت شده به انار ترش وحشی اختصاص دارد که سالانه حدود ۵ هزار تن انار از این انارستان ها برداشت می شود.
وی گفت: انارهای بهشهر از جمله انارهای ارگانیک کشور است وکارشناسان سازمان جهاد کشاورزی هر ساله دوره های آموزشی مبارزه مکانیکی را با آفت کرم گلوگاه (سرشاخه زنی) را برای باغبانان برگزار می کنند.
مدیر جهادکشاورزی بهشهر گفت: بخشی از انار تولید شده به کارخانه صنایع تبدیلی ارسال و تبدیل به کنسانتره و رب انار می شود و قسمتی هم به صورت سنتی توسط باغداران به رب انار و لواشک انار تبدیل می شود.
شهرستان بهشهر در شرق استان مازندران واقع شده است.