افزایش ۲۰ درصدی تولید یاقوت‌های اردکان با کنترل آفت کم گلوگاه انار به روش هسته‌ای

بروزرسانی شده در: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۹:۲۸

یزدانلاین- “علیرضا احمدی” رییس جهادکشاورزی شهرستان اردکان در این مورد می‌گوید: استان یزد، رتبه سوم کشور را در تولید انار دارد  و شهرستان اردکان در تولید این میوه در جایگاه هشتم در بین شهرستان‌های استان است هر چند که پیش‌بینی می‌کنیم که امسال این جایگاه ارتقاء یابد.

وی با اشاره به سطح زیر کشت انار در شهرستان اردکان، خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون سطح زیر کشت انار در استان یزد، ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این آمار ۷۱۰ هکتار که ۶۸۴ هکتار آن باغات بارور است، در شهرستان اردکان واقع شده است.

موفیقت علم نوین هسته‌ای در کنترل آفت انار اردکان

رییس جهادکشاورزی اردکان با اشاره به این که امسال شاهد سرمای بهاره در شهرستان نبوده‌ایم و این یکی از عوامل افزایش تولید انار شهرستان بوده است، اظهار می‌کند: یکی دیگر از عوامل افزایش تولید انار در سال جاری استفاده از علم نوین هسته‌ای برای کنترل آفت معروف انار یعنی “کرم گلوگاه” بوده که موفقیت‌های زیادی را در کنترل این آفت به دنبال داشته است.

وی اضافه می‌کند: در این طرح با استفاده از پرتوهای یون‌ساز اشعه‌‌ی گاما، کرم گلوگاه نر عقیم شده و از تولید مثل آن جلوگیری می‌شود که این اقدام باعث کاهش ۲۵ درصدی خسارت به انارهای شهرستان اردکان در سال جاری شده است.

برداشت ۱۴ هزار تن انار از باغات شهرستان

این مقام مسئول با عنوان این که متوسط برداشت انار شهرستان اردکان در هر هکتار حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است، اعلام می‌‌کند: میزان تولید سطح زیرکشت در متوسط عملکرد انار در شهرستان اردکان، قریب به ۱۱ هزار تن است که ارزش ریالی این محصول ۸۷٫۶ میلیارد ریال است.

احمدی تعداد واحدهای فرآوری انار در این شهرستان را نیز قریب ۷۰ واحد ذکر می‌کند و می‌گوید: ارقام اصلی انار شهرستان اردکان ملس، میخوش، شیرین و نباتی است و از جمله محصولات فرآوری شده در شهرستان می‌توان به رب انار و اناردانه اشاره کرد.

وی زمان برداشت این محصول در شهرستان اردکان را از اواسط مهرماه تا اوایل آذرماه اعلام و در این باره تصریح می‌کند: بهترین عملکرد برداشت این محصول در شهرستان مربوط به شهر عقدا و روستای مزرعه‌نو است که معادل  ۴۵ تن و عمدتا از نوع انار میخوش است.

رییس جهادکشاورزی شهرستان در پایان سطح زیر کشت این محصول در مناطق مختلف شهرستان اردکان را ۲۷۱ هکتار در اردکان، ۳۸۴ هکتار در بخش عقدا و ۵۵ هکتار در بخش خرانق عنوان می‌کند.